لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

جهانگردان به ایران بازمی‌گردند


سی‌وسه‌پل اصفهان
سی‌وسه‌پل اصفهان

وبسايت ان پی آر اخیرا در گزارشی نوشته است که موسسات جهانگردی آمريکايی می گويند در حال برنامه ريزی برای سفرهای بيشتری به ايران هستند.

به نوشته این سایت آمریکایی، در ايران نيز مقامات می گويند در حال صدور رواديد های مسافرتی بيشتری هستند و درآمد حاصل از سفرهای گردشگران خارجی در حال افزايش است.

البته با همسايگانی مانند افغانستان، عراق و سوريه وزارت خارجه آمريکا به مسافران تاکيد می کند تا به هنگام سفر به ايران از خطرات احتمالی آگاه باشند.

بدون ترديد نواحی مرزی ايران بی خطر نيستند.اما کمين محمدی يک خبرنگار و سفرنامه نويس ايرانی تبار درآمريکا به ان پی آر می گويد اگر جهانگردان خارجی از سفر به مناطق مرزی پرهيز کنند، در ساير نقاط ايران استقبال گرمی در انتظار آنها است.

بسياری از مسافران غربی درگروه های مسافرتی (تور) به نقاط مختلف ايران سفر می کنند. اين تورها معمولا از تهرن شروع می شوند. خانم محمدی می گويد پس از پايتخت، اصفهان با خيره کننده ترين مساجد دنيا از ديدنی های اصلی ايران است.

او به راديو ان پی آر گفت: «از رفتن به اصفهان پشيمان نمی شويد. به طور مثال يک مسجد قرون وسطايی در آنجا داريم به نام منار جنبان که دارای دو مناره است. منار جنبان به معنی مناره های لزران است. وقتی به بالای مناره می رويد، اگر پاهايتان را جفت کنيد و به مناره بچسبانيد و آن را تکان بدهيد، مناره ديگری هم به حرکت در می آيد. اين مناره ها قرن ها است اين خصوصيت را دارند.»

«پیشتازان صنعت توریسم»

پیشتر روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز در گزارشی که بر اساس اظهارات «پیشتازان صنعت توریسم» تهیه کرده بود٬ از هفت کشور برگزیده برای سفر توریستی در سال ۲۰۱۴ پرده‌برداری کرده بود.

این فهرست با نام ایران آغاز می‌شد و در ادامه این فهرست نام کشورهایی چون ویتنام٬ مغولستان و زیمبابوه، ژاپن و سوئد به چشم می‌خورد.

در این گزارش آمده در حالی که از ۳۵ سال پیش نام ایران از نقشه توریستی جهان حذف شد٬ حال به نظر می‌رسد که ایران نه تنها به این نقشه بازگشته که احتمال می‌رود در سال ۲۰۱۴ در صدر کشورهایی که باید به آن سفر کرد٬ قرار بگیرد.

به گفته فایننشال تایمز جاذبه‌های توریستی ایران بر هیچ‌کس پوشیده نبوده و نیست٬ «از پیست‌های اسکی‌اش گرفته تا سواحلش٬ معماری اسلامی خیره‌کننده٬ مراکز باستانی و غذای بی‌نظیر»٬ اما انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و به دنبال آن جنگ ایران و عراق موجب شد که موج سفرها به ایران کاهش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG