لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

بررسى روزنامه هاى صبح شنبه ايران


روزنامه جام جم از مرگ مديرعامل شركت خريدار سهام مديريتى مخابرات ايران خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه « مديرعامل شركت توسعه اعتماد مبين، خريدار سهام شركت مخابرات كه از آن به عنوان بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس ايران ياد مى‌شود، به اتفاق همسرش در محل سكونت خود دچار گازگرفتگى شده و به طور ناگهانى جان باختند. »

محمد حسين شاملو بازرس ويژه قتل تهران به اين روزنامه در خصوص چگونگى مرگ مديرعامل شركت خريدار سهام مديريتى مخابرات ايران گفته است « آزمايش اوليه پزشكى قانونى از روى پوست دكتر سليمانيى پور و همسرش ، گازگرفتگى را تاييد كرده است. »

روزنامه جام جم همچنين نوشته « اهميت بررسى درگذشت مرحوم مجيد سليمانى ‌پور به جايگاه مديريتى وى در كنسرسيوم پرحاشيه‌اى بازمى‌گردد كه در بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس نيمى از سهام شركت مخابرات ايران را از آن خود كرد. »

به نوشته اين روزنامه « كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين در جريان رقابتى پر حاشيه ، موفق شد بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس را به نام خود رقم بزند و ۵۰ درصد از سهام شركت مخابرات ايران را به ارزش ۸ ميليارد دلار خريدارى كند اما فروش اين ميزان سهام به كنسرسيوم توسعه اعتماد مبين با ابهام‌هاى زيادى روبه‌رو شد تا آن جا كه نمايندگان مجلس شوراياسلامى، شوراى رقابت و بسيارى از كارشناسان نسبت به غيررقابتى بودن اين معامله لب به سخن گشودند و سازمان بازرسى كل كشور نيز خواستار ابطال آن شده است. »

شركت اعتماد مبين خريدار مخابرات وابسته به بنياد تعاون سپاه پاسداران است و آقاى سليمانى پور كه مدير عاملى اين شركت را بر عهده داشته خود از اعضاى سپاه پاسداران و در گذشته جانشين فرمانده دانشگاه امام حسين سپاه را بر عهده داشته است.

«اهانت به عكس امام كار دانشجويان نيست»

روزنامه جمهورى اسلامى از قول آيت الله يوسف صانعى نوشته « اهانت به عكس امام كار دانشجويان نيست. »

به نوشته اين روزنامه آيت الله صانعى با اظهار تاسف از حادثه اهانت به عكس آيت الله خمينى و پخش تصاوير آن از تلويزيون رسمى ايران گفته است « برخى ها وقتى به بن بست مى رسند حتى از امام هم نمى گذرند و از امام سرمايه گذارى مى كنند انسان هاى ظالم عكس امام را آتش مى زنند بعد مى گويند كار دانشجويان بوده است در حاليكه دانشجويان فدايى امام هستند و همه چيزشان را از امام دارند و اگر اعتراض مى كنند به خاطر سخن ايشان مبنى بر اينكه ميزان راى ملت است مى باشد. »

اين روزنامه همچنين طى مصاحبه اى با ميرحسين موسوى از قول وى نوشته « پاره كردن عكس امام در جريان وقايع ۱۶ آذر را كاملا مشكوك و يك اقدام ضدانقلابى است. »

موسوى به روزنامه جمهورى اسلامى درباره پاره شدن عكس آيت الله خمينى و نشان دادن صحنه اهانت به عكس وى از سيماى جمهورى اسلامى « اين يك اقدام مشكوك است و پخش آن صحنه ضدانقلابى از سيماى جمهورى اسلامى نيز اقدام نادرستى بود. »

روزنامه كيهان نيز همزمان تيتر اول خود را به پاره كردن عكس آيت الله خمينى اختصاص داده و از آن با عنوان « اهانت سران فتنه به امام » نام برده و وعده داده كه « مردم آن را بى پاسخ نمى گذارند.»

صدور حكم شش سال زندان براى يك دانشجو

روزنامه اعتماد از صدور حكم سنگين شش سال حبس براى يك دانشجو خبر داده و نوشته « محمد پورعبدالله دانشجوى رشته مهندسى شيمى دانشكده فنى دانشگاه تهران به ۶ سال زندان محكوم شده است. »

به نوشته اين روزنامه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رياست صلواتى اين فعال دانشجويى را به دليل شركت در يك تجمع در روز ۱۶ آذر سال گذشته مجرم شناخته و چنين حكمى براى وى صادر كرده است.

اعتماد همچنين از بازداشت دو دانشجوى ديگر خبر داده و نوشته « مونا شايان دانشجوى دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايى و آرمين رجب پور دانشجوى رشته مهندسى مكانيك دانشگاه گيلان نيز در جريان بازداشت هاى اخير فعالان دانشجويى بازداشت شده اند.

بنابر اعلام نيروى انتظامى در جريان اعتراضات دانشجويان در ۱۶ آذر امسال كه همزمان با روز دانشجو برگزار شد دستكم ۲۰۴ نفر از سوى اين نيرو بازداشت شده اند. مقام هاى رسمى شمار دانشجويان بازداشت شده در شهرهاى ديگر را اعلام نكرده اند.

۱۸ كارگر طى يك سال در معدن زغال سنگ كرمان كشته شدند

روزنامه تهران امروز گزارشى از مرگ پياپى كارگران در معادن و كارگاه هاى مختلف كشور منتشر كرده و نوشته « با اضافه شدن اين چهار كارگر تعداد كشته‌شدگان در معدن زغال‌سنگ كرمان در سال جارى به ۱۸ نفر رسيد. »

اين روزنامه نوشته « ۱۸ كارگر زحمتكش كه به گفته اماموارثان انقلاب هستند و به تعبير دولت دهك پايين درآمدى در يك سال كشته مى‌شوند و آب از آب هم تكان نمى‌خورد. »

تهران امروز با اشاره به اينكه « مدتى پيش ۱۵ كارگر در معدن زرند كرمان از بين رفتند ، پيش از آن هم يك كارگر هنگام كار در معدن آغ‌دره تكاب بر اثر سيانور و جيوه از دنيا رفت. قبل‌تر هم خبرى از مرگ ۶ كارگر سلاخ در كشتارگاه تپه سلام مشهد منتشر شد. يك كارگر ۱۸ساله هم در روز اول كارى خود در كارگاه نخريسى قم در دستگاه كمپرسزنى گير كرد و جان داد » نوشته كه « ظرف دو سال ۸ كارگر در يك بنگاه خودروسازى از بين رفتند، ۱۵ نفر از كارگران يك كارخانه توليد كود شيمياىى در ساوه هم به دليل ماده‌اى شيمياىى به نام آرسنيك در محيط كار دچار مسموميت شدند و يكى از آنان از شدت مسموميت جان سپرد. بدن كارگر ۵۹ ساله در كارخانه سيمان سفيد دماوند هم به دور دستگاه تراش پيچيد و كارگر هم درجا جان داد. ۱۰ كارگر در عسلويه بر اثر نشت گاز جان باختند. ۴ كارگر مدتى پيش در كارخانه قند اسلام‌آباد غرب تهران از دنيا رفتند و البته از اين موارد دردناك بسيار است. »

اين روزنامه تاكيد كرده كه « بر اساس گزارش وزارت كار و تامين اجتماعى، سالانه بيش از هزار كارگر در حوادث ناشى از كار از دنيا مى‌روند ، اين در حالى است كه آمارهاى ارائه شده تنها مربوط به آن دسته از كارگرانى است كه زير پوشش بيمه‌ها قرار داشته‌اند و در اين ميان تعداد قابل‌توجهى از كارگران كه بيمه شده هيچ سازمانى نبوده و بر اثر حوادث ناشى از كار، فوت كرده‌اند در اين آمار جايى ندارند. »

كميسيون كشاورزى مجلس؛ ماجراى واردات برنج آلوده مبهم است

روزنامه همشهرى ابهام‌هاى جديد مجلس درباره آلودگى برنج‌هاى وارداتى را مورد توجه قرار داده و با اشاره به اينكه « كميسيون كشاورزى مجلس گزارش نهايى خود را درخصوص برنج‌هاى آلوده هندى به رئيس مجلس ارائه كرده است، نوشته « در اين گزارش از ابهامات فراوان در مسئله آلودگى برنج‌هاى وارداتى سخن گفته شده و البته خود گزارش هم چندان شفاف و مستدل به‌نظر نمى‌رسد. »

به گزارش اين روزنامه اوايل مهرماه پس از اعلام خبر آلودگى برنج‌هاى وارداتى به فلزات سنگين از جمله «آرسنيك»، «سرب»، «جيوه» و «كادميوم» از سوى اداره كل استاندارد استان تهران، این خبر پس از مدتى از سوى مسئولان ساير دستگاه‌هاى دولتى بدون ارائه دلايل قانع‌كننده تكذيب شد.

همشهرى تاكيد كرده كه كميسيون كشاورزى مجلس شوراى اسلامى پس بررسى‌هاى مفصل و ملاحظه مدارك ارسالى از سوى رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران در زمينه آزمايش‌هاى مجدد و ساير مدارك موجود، اعلام كرده كه ماجراى برنج هاى آلوده « تناقضات بى‌شمارى را ايجاد كرده و به‌نظر كميسيون، ابهامات موجود نه تنها برطرف نشده بلكه ابهامات و مسائل جديدى نيز ايجاد كرده است كه بايد به‌اين موارد به‌صورت جدى پرداخته شود و پيگيرى‌هاى لازم صورت گيرد.»
XS
SM
MD
LG