لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

بررسی روزنامه‌های صبح یک شنبه ایران


روزنامه تهران امروز در سرمقاله روز یک شنبه خود با عنوان « آزمون بزرگ مردان عدالت » اطلاعيـه روز گذشته سازمان قضايی نيـروهـای مسلـح و تائید کشته شدن ۳ نفر از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک را « سرآغاز جدی‌ترين آزمون قوه‌قضائيه در دوران جديد آن » ارزیابی کرده است.

این روزنامه نوشته است « اكنون و با آغاز مرحله نهايی رسيدگی به متهمان وقايع كهريزك، قوه‌قضائيه در آستانه دو آزمون بزرگ قرار گرفته؛از يكسو با يك واقعه دلخراش و متهمان آن روبه‌روست و بايد نسبت به آن به عنوان يك وظيفه قانونی قضاوت كند، و از سوی ديگر در قضاوتی فراتر، نوع مواجهه و عملكرد اين قوه در برابر اين پرونده در معرض داوری ملت ايران و كليت نظام قرار دارد. »

تهران امروز تاکید کرده که « رسيدگی دقيق و بدون اغماض نسبت به متهمان كهريزك از آن‌رو آزمونی بزرگ به حساب مي‌آيد كه متهمان خود به بدنه نيروهای قضايي و انتظامي تعلق دارند و اكنون اين قوه بايد برای نخستين‌بار در خصوص وقايع پس از انتخابات به تخلفات بخشي از ضابطان خود رسيدگی كند » و از همین رو « برخورد قاطع با متهمين وقايع كهريزك ميی تواند نقطه عطفی در مواجهه قاطع با تمامی متخلفان وقايع اخير باشد. »

این روزنامه با یادآوری اینکه « قضايايی نظير ماجراي كهريزك يا واقعه كوی ‌دانشگاه و همچنين ماجرای حمله به مجتمع مسكونی سبحان از جمله وقايعي بودند كه سوای از ماهيت حقوقي يا عواقب سياسي و اجتماعي آن باعث ايجاد صدماتي به وجهه عمومي برخي نهادهاي قانوني نيز شده اند » نوشته است روزهای آينده و خبرهايی كه از درون دستگاه قضا خواهد رسيد، نشان خواهد داد كه « مردان عدالت » از آزمون بزرگ قانونگرايی چگونه بيرون خواهند آمد.

« راهبرد از بین بردن نظام توقف ناپذیر است»

روزنامه کیهان اظهارات جانشين فرمانده كل سپاه در مورد براندازی جمهوری اسلامی را منتشر کرده و به نقل از وی نوشته « استراتژی دشمن يعنی طرح راهبردی از بين بردن نظام جمهوری اسلامی توقف ناپذير است. »

به نوشته این روزنامه سرتیپ پاسدار حسین سلامی همچنین با این ادعا که « دشمن دست بردار نيست و جنگ را به محيط دانشگاهي و خيابان‌ها كشيده» گفته است « در خط مقدم ميدان مبارزه جديد، قلم و خطابه حرف اول را می زند. »

کیهان نوشته که جانشین فرمانده سپاه پاسداران « با ابراز خوشحالی از طولانی شدن مدت زمان جنگ ایران و عراق» ، گفته است « جنگ توانست نشانه هاي بزرگی از عظمت اسلام را مشخص كند و اگر زود تمام مي شد، شايد امكان نداشت عشق و ارادت به ولی زمان توسط مردم ايران نشان داده شود. »

دستگیری ۳۷ هزار نفر در تران به اتهام حمل و توزیع مواد مخدر

روزنامه جام جم به نقل از رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران خبر داده که در ۹ ماه گذشته ۳۷ هزار و ۴۶۲ نفر به اتهام قاچاق،حمل یا توزیع مواد مخدر در تهران دستگیر شده اند.

سرهنگ جواد كشفی همچنین گفته است « كشف هروئين فشرده ( كراك) در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ درصد افزايش يافته است. »

جام جم همچنین مجموع مواد مخدر توقیف شده در تهران را ۶ تن و ۳۱۱ کیلوگرم در ۹ ماه اخیر اعلام کرده و نوشته « ۴۲۹ کیلوگرم كراك نیز كشف شده که اين ميزان سال قبل ۱۵۸كيلوگرم بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰درصد رشد نشان مي‌دهد.»

موج گرانی پیش از اجرای طرح دولتی هدفمند کردن یارانه‌ها

روزنامه آفتاب یزد اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در خصوص موج گرانی را مورد توجه قرار داده و به نقل از وی نوشته « هنوز طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا نشده شاهد موج گراني هستيم . »

به گزارش این روزنامه رضا اکرمی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هنوز طرح دولتی هدفمند کردن یارانه‌ها به قانون تبديل نشده، شاهد موجي از گراني در جامعه هستيم گفته که دلیل شرایط بد اقتصادی « فقدان نظارت،سيستم تشويق و تنبيه و رقابت سالم در اقتصاد کشور است.

این عضو مجلس همچنین درباره اعتراضات اخیر گفته « اگر ما به دنبال حل مشكل بيكاري، تورم، مسكن، اشتغال، مواد مخدر و ... باشيم آن‌گاه جامعه هم به طور طبيعي به سراغ مسائلی غير از اينها نمی‌رود. »

« حركت لاک پشتی در اعلام دلايل سقوط هواپيمای مسافربری توپو‌لف»

روزنامه همشهری گزارشی از « حركت لاك پشتی در اعلام دلايل سقوط هواپيمای مسافربری توپو‌لف » منتشر کرده و نوشته « با گذشت حدود ۵ ماه از وقوع سانحه هوايي سقوط هواپيماي توپولف، حركت لاك پشتی مسئولان در اعلام دلايل اين سانحه ادامه دارد. »

به نوشته این روزنامه روز شنبه ۲۸ آذر رئيس سازمان هواپيمايي كشوري باز هم اعلام دلايل اين سانحه را به آينده موكول كرد و گفت که « نتيجه آزمايشگاهي قطعات توپولف دريافت شده اما اكنون در حال جمع بندی گزارش دلايل سقوط هواپيمای توپولف برای اعلام عمومي هستيم.»

به گفته رضا نخجوانی براساس دستور وزير راه و ترابری نتيجه نهايي اين بررسي‌ها را رئيس كارگروه ويژه اين سانحه در وزارت راه اعلام خواهد كرد.

بيست و چهارم تير ماه امسال يك فروند هواپيمای توپولف مسافربری شركت هواپيمايي كاسپين در مسير هوايي تهران- ايروان ۱۶ دقيقه پس از برخاستن از فرودگاه بين‌المللی امام خمینی تهران در حوالی شهر قزوين دچار سانحه شد و تمام ۱۶۸ سرنشین آن جان باختند اما هنوز نتايج بررسی علل اين سقوط اعلام نشده است.
XS
SM
MD
LG