لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

۱۵ سال از نسل‌کشی در رواندا گذشت


روز سه شنبه جمعیت وسیعی با اندوه فراوان در حومه شهر کیگالی گردآمد تا پانزدهمین سالگرد ۱۰۰ روز نسل کشی را در این کشور به یاد آورد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در آن روزهای فاجعه بار حدود ۸۰۰ هزار نفر به شکل وحشیانه یی قتل عام شدند.

پل کاگامه رییس جمهور رواندا طی سخنرانی خود در این مراسم پراحساس، جامعه بین‌المللی را به خاطر انجام ندادن اقدامات کافی در پیشگیری از وقوع موج خونین وخشونت بار مورد انتقاد قرار داد.

وی به خبرنگاران گفت: «من به آن کارشناسان و متخصصان یادآوری می‌کنم که بروند و درس خود را بهتر یاد بگیرند. کودکانی که در این مراسم می‌دیدید یادآور اشتباهات و عذاب وجدان افرادی هستند که در این حوادث دست داشتند.»

۱۵ سال پیش در همین روزها به دنبال ترور جووینال هابیاریمانا، رییس جمهور وقت رواندا، شبه‌نظامیان هوتوتبار تندرو قتل عام جمعیت وسیعی از توتسی‌تباران و هوتوهای میانه‌رو را شروع کردند. این قتل عام پس از آن روی داد که صلح‌بانان بلژیکی منطقه را تخلیه کردند.

در مراسم دیگری در مقر سازمان ملل متحد به همین مناسبت بان‌ کی مون دبیرکل این سازمان ، نسل کشی رواندا را رویدادی دهشتناک توصیف کرد و گفت: «امروز روزی است که باید باردیگر چشمان خود را بر این فاجعه بگشاییم و به خاطره قربانیان نسل کشی رواندا ادای احترام کنیم. اما گذشته از یادآوری وحشت آن حوادث سکوت باید عاملی شود برای اقدام ما.»

در بیانیه یی که از سوی کاخ سفید منتشر شد باراک اوباما گفت : «هم‌زمان با سوگواری برای مرگ قربانیان این نسل کشی، ما باید شهامت زنان و مردانی را که از این فاجعه جان سالم به در برده‌اند به یاد آوریم که از آن زمان تا به امروز با بخشودن عاملین این حوادث از خودگذشتگی و سخاوت چشمگیری نشان دادند.»

یکی از این افراد صاحب قبلی هتلی است در شهر کیگالی به نام پل روسسا باگینا که در جریان آن حوادث حدود ۱۲۰۰ نفر از توتسی‌ها و هوتوهای میانه رو را در ساختمان خود پناه داده و جان آنها را نجات داد.

او چند سال پیش در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی ان ان» گفت: «من هر آنچه که در توان داشتم انجام دادم. همه می‌دانستیم که بین توتسی‌ها و هوتوها دشمنی وجود دارد، ولی هیچکس تصور آن را نمی‌کرد که این گروه‌های شبه نظامی تا این حد وحشی و درنده باشند.»

تلاش‌های پل روسسا باگینا بعدها در سال ۲۰۰۴ دست مایه تهیه فیلم سینمایی شد به نام «هتل رواندا» بازیگر نقش اصلی آن نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

نسل کشی ۱۵ سال پیش رواندا زمانی به پایان رسید که شبه‌نظامیان توتسی در نهایت توانستند دولت در کنترل هوتوتباران را که از نسل کشی حمایت کرده بود سرنگون کند.

قرار است مراسم یادبود قربانیان این نسل کشی در روزهای هفته جاری در نقاط مختلف رواندا ادامه یابد.
XS
SM
MD
LG