لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

عراقچی: متنی برای نگارش آماده شده، هنوز خیلی کار داریم


نمایندگان ایران (از راست: عباس عراقچی و محمد جواد ظریف)، کاترین اشتون (وسط تصویر)
نمایندگان ایران (از راست: عباس عراقچی و محمد جواد ظریف)، کاترین اشتون (وسط تصویر)

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و از اعضای ارشد مذاکره‌کننده در مورد برنامه اتمی این کشور، شب پنج‌شنبه ۱۲ تیر ماه از احتمال آغاز روند نگارش متن توافق نهایی اتمی، در سطح معاونان وزیر ایران و کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ در مذاکرات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، طرف‌های مذاکره که برای ششمین بار در وین، پایتخت اتریش، گرد آمده‌اند، طی دو روز اول «ارزیابی» و «مروری» بر آنچه تا کنون انجام شده، داشته‌اند و «در جریان آن، دو طرف برای درک دقیق‌تر مفاهیم و مواضع یکدیگر تلاش کرده‌اند».

او می‌گوید «متنی برای نگارش آماده شده اما تقریبا در مورد تمام موارد مطروحه، اختلاف‌نظرهایی داریم و برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها هنوز خیلی کار داریم و به جلسات متعددی نیاز است تا روی مفاهیم به توافق برسیم و بتوانیم آن را روی کاغذ بیاویم».

آقای عراقچی از سخن گفتن به شکلی مستقیم، در باره اینکه مذاکرات در مدت زمان تعیین شده، یعنی تا ۲۹ تیر ماه، به هدف نهایی می‌رسد یا خیر، پرهیز کرده است. با این همه این مقام عالی‌رتبه تیم مذاکره‌کننده از طرف تهران، می‌گوید «اگر افقی وجود نداشت، مذاکره انجام نمی‌شد».

او در عین حال تاکیدی چندباره کرده است که هنوز نمی‌توان در مورد نتیجه مذاکرات با قطعیت چیزی را گرفت.

عراقچی در بخشی دیگر از سخنان خود، خبر پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران را تکذیب کرد و تاکید کرد هر محدودیت جدیدی، موقتی و با هدف اعتمادسازی خواهد بود.

کم‌تر از سه هفته دیگر تا پایان موعد توافق نهایی ایران و ۵+۱ در سوم آذر ماه، در ژنو باقی است.

ششمین دور دیدارها با مذاکراتی دو جانبه آغاز شده است؛ محمد جواد ظریف و کاترین اشتون و سپس نمایندگان ایران و آمریکا دیدارهایی داشته‌اند.

نمایندگان ایران با نمایندگان بریتانیا، آلمان، فرانسه و نیز روسیه نیز عصر پنج‌شنبه گفت‌وگوهایی داشته‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در صفحه‌ خود در فیس‌بوک نوشته است که تمام تلاش‌ خود را برای رسیدن به راه‌حل منطقی در مذاکرات به کار خواهد گرفت.

طی ۲۰ روز آینده نماینده‌های طرف‌های گفت‌وگو فرصت خواهند داشت تا بر سر متن نهایی توافق به نتیجه برسند یا گزینه‌ای دیگر را برگزینند که به گفته معاون وزیر خارجه ایران می‌تواند تمدید زمان مذاکرات یا اعلام پایان آن باشد.

XS
SM
MD
LG