لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

مقام‌های آمریکایی بررسی‌ وضعیت پناهجویان اردوگاه استرالیا را «متوقف کردند»


نائورو به تنهایی محل اسکان بیش از ۱۱۰۰ نفر از پناهجویان است، بسیاری از آن‌ها را شهروندان ایران، افغانستان و سریلانکا تشکیل می‌دهند
نائورو به تنهایی محل اسکان بیش از ۱۱۰۰ نفر از پناهجویان است، بسیاری از آن‌ها را شهروندان ایران، افغانستان و سریلانکا تشکیل می‌دهند

خبرگزاری رویترز به نقل از شماری از پناهجویانِ در راه استرالیا که در جزیره نائورو نگه‌داری می‌شوند، می‌گوید مقام‌های آمریکایی که مشغول بررسی پیشینه آن‌ها بودند، اردوگاه را ناگهان ترک کرده‌اند. وضعیت این پناهجویان که بسیاری از آن‌ها را ایرانیان تشکیل می‌دهند باردیگر با ابهام روبه‌رو شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های آمریکایی، ۲۳ تیر ماه اردوگاه را ترک کرده‌اند؛ دو هفته پیش از آن‌که زمان اعلام‌شده برای بررسی پیشینه‌ها پایان یابد، و یک روز پس از آن‌که ایالات متحده اعلام کرد شمار سالیانه پذیرش پناهجویان، از سقف تعیین‌شده گذشته‌است.

یکی از پناهجویان در اردوگاه نائورو به رویترز گفته است قرار بود مقام‌های آمریکایی تا ۲۶ ژوئیه در محل بمانند، اما روز جمعه رفتند.

همین خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد اداره امور پناهجویان در وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گوید سفر خود او آن‌طور که تعیین‌شده بود پیش نرفته‌است.

جیسون مارک، به این خبرگزاری گفته دیدار از اردوگاه نائورو به زمان دیگری موکول شده‌است. آقای مارک زمان دقیقی را معین نکرده است و اداره مربوطه نیز بدون ذکر جزئیاتی گفته برنامه بررسی پیشینه پناهجویان ادامه پیدا خواهد کرد.

وزارت مهاجرت استرالیا از اظهار نظر در مورد زمان یا وضعیت پناهجویان و آینده پذیرش احتمالی آن‌ها به خاک آمریکا، خودداری کرده‌است. وزارت خارجه استرالیا روز شنبه گفت توافق بین آن کشور و آمریکا، پابرجا است و «سهمیه (سالیانه پذیرش پناهجویان) از اول اکتبر دوباره برقرار می‌شود».

در زمان دولت باراک اوباما، واشینگتن بر سر تبادل شماری از پناهجویان بین دو کشور، به توافقی رسیده بود. با پیروزی دونالد ترامپ، دولت ایالات متحده، آن‌طور که در وعده‌های انتخاباتی آقای ترامپ مطرح شده بود، سیاستی سخت‌گیرانه در قبال مهاجران و پناهجویان در پیش گرفت. آقای ترامپ، زمانی توافق با استرالیا را «احمقانه» توصیف کرده بود. ایالات متحده اما به روند بررسی پیشینه‌ها متعهد ماند.

بسیاری از پناهجویان ساکن جزایر را شهروندان ایران، افغانستان و سریلانکا تشکیل می‌دهند. نائورو به تنهایی محل اسکان بیش از ۱۱۰۰ نفر از این پناهجویان است.

واشینگتن ۲۱ تیر ماه اعلام کرد شمار سالیانه پناهجویان واردشده به خاک آمریکا، از سقف تعیین‌شده‌ی پنجاه هزار تن، گذشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌است این امکان وجود دارد که در ماه‌های آینده به شمار بیشتری از پناهجویان اجازه ورود به خاک آمریکا داده شود، اما بررسی پیشینه و مصاحبه‌های معمول با این افراد روند «دقیق‌تری» را خواهد گذراند.

دیوان عالی ایالات متحده در رای به اجرای بخشی از فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، گفته در صورتی‌که درخواست‌کنندگان پناهندگی، بتوانند وابستگی خانوادگی خود را در خاک آمریکا اثبات کنند، می‌توانند اجازه ورود دریافت کنند.

XS
SM
MD
LG