لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

چین جنگنده‌هایش را به محدوده جدید هوایی مورد ادعای خود فرستاد


سخنگوی وزارت خارجه چین، اعتراض ژاپن به اعلام محدوده جدید هوایی را رد کرد و از سوی دولت آن کشور گفت، توکیو باید نخست ادعای خود در مورد محدوده هوایی را پس بگیرد (در تصویر دومین جت جنگی ساخته چین در پروازی آزمایشی دیده می‌شود)
سخنگوی وزارت خارجه چین، اعتراض ژاپن به اعلام محدوده جدید هوایی را رد کرد و از سوی دولت آن کشور گفت، توکیو باید نخست ادعای خود در مورد محدوده هوایی را پس بگیرد (در تصویر دومین جت جنگی ساخته چین در پروازی آزمایشی دیده می‌شود)
خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، می‌گوید چندین هواپیمای جنگی آن کشور برای پاسداری در منطقه‌ای که بیجینگ (پکن)، آن را اخیراً حریم هوایی خود اعلام کرده است، پرواز کرده‌اند.

پرواز هواپیماها در محدوده‌ هوایی جدیدی که چین جدیدا ادعای کنترل آن را کرده است در روز هفتم آذر ماه، بر فراز جزایری صورت می‌گیرد که چین از یک سو، ژاپن، کره جنوبی و تایوان از سوی دیگر، هر یک می‌گویند متعلق به آنهاست.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که آمریکا در اوایل هفته میلادی بمب‌افکن‌هایی را که مهمات حمل نمی‌کردند، بدون آنکه برای چین پیامی بفرستند، در این منطقه جدید هوایی به پرواز درآورد.

این موضوع را رسانه‌ها «نمایش قدرت» ایالات متحده در برابر بیجینگ نامیدند. واشینگتن به این شکل عملاً نشان داد که ادعای چین درمورد حاکمیت بر این محدوده را به رسمیت نمی‌شناسد.

اما نه نتها آمریکا که ژاپن و کره جنوبی، دیگر هم‌پیمانان واشینگتن، نیز هفتم آذر ماه هواپیمای جنگی خود را در اطراف منطقه‌ای در دریای چین شرقی و دریای زرد به پرواز درآورده‌اند. البته این دو کشور میان خود نیز بر سر مالکیت جزایر کوچک غیرمسکونی «توکدو» اختلافاتی دارند که گاه شدت می‌گیرد.

هواپیماهای جنگی کره جنوبی و ژاپن هم روز گذشته وارد محدوده جدید هوایی‌ای که چین ادعای کنترل آن را دارد شدند، بدون آنکه به آن کشور اطلاعی بدهند.

ژاپن، مانند چین و آمریکا، گفته است این پروازها بخشی از تمرین‌های معمول آنهاست.

هواپیماهای کره جنوبی نیز بر فراز صخره‌هایی در دریای زرد (محدوده شمالی دریای چین شرقی) پرواز کردند که سئول و بیجینگ می‌گویند متعلق به آنهاست.

مناطق مورد اختلاف از دریای زرد در بخش شمالی دریای چین شرقی تا جنوب آن را در بر می‌گیرند
مناطق مورد اختلاف از دریای زرد در بخش شمالی دریای چین شرقی تا جنوب آن را در بر می‌گیرند


سخنگوی وزارت خارجه چین، اعتراض ژاپن به اعلام محدوده جدید هوایی را رد کرده و از سوی دولت آن کشور گفته است که توکیو باید نخست ادعای خود درمورد محدوده هوایی را پس بگیرد.

وزارت خارجه چین در عین حال گفته است محدوده جدید، تغییری در مسیر پروازهای بین‌المللی مسافربری به وجود نمیآورد.

چین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه، هشتم آذرماه، در عین حال ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های هواپیمایی کشورهای دیگر در این مورد با بیجینگ همکاری کنند تا «امنیت بیشتری» برای پروازها به وجود بیاید.

هر چند مشخص نیست با نمایش قدرت آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در به رسمیت نشناختن این محدوده، پروازهای مسافربری چگونه با مقام‌های چینی «همکاری» خواهند کرد، اما سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است، از زمان اعلام محدوده جدید هوایی مشکلی برای پروازهای غیرنظامی به وجود نیامده است.

محدوده جدید هوایی را بیجینگ روز ۲۳ نوامبر به‌طور عمده بر دریای چین شرقی اعمال کرد؛ جایی که کشورهای منطقه بر سر جزایری عمدتاً غیرمسکونی ادعاهای مالکیت دارند. اختلافات در این مورد البته تنها محدود به این منطقه و یا با چین نیست.

از فیلیپین در جنوب تا تایوان، ژاپن، کره جنوبی و چین هر یک بر سر مناطقی با یکدیگر اختلاف دارند.

اختلافات تازه به ویژه میان توکیو و بیجینگ از سال ۲۰۱۲، پس از آنکه دولت ژاپن اعلام کرد سه جزیره مورد اختلاف را از «مالکان خصوصی ژاپنی» آنها خریده است، شدت یافت.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، از روز اول دسامبر برای دیدار با مقام‌های کشور ژاپن، چین و کره جنوبی به منطقه شرق آسیا می‌رود.

هدف اولیه از این سفر مسائل اقتصادی عنوان شده است، اما به نظر می‌رسد موضوع اختلافات بر سر ادعاهای مالکیت جزایر و اعلام محدوده جدید هوایی، گفت‌وگوها را بیش از دیگر مسائل تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
XS
SM
MD
LG