لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

تحصن در کنگره آمریکا با هدف افزایش کنترل بر مالکیت اسلحه


کنگره آمریکا
کنگره آمریکا

اعضای دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در اقدامی کم‌سابقه، در صحن این مجلس دست به تحصن زده و خواستار رای اعضای جمهوری‌خواه به قانونی شده‌اند، که هدف از آن بازبینی و ایجاد کنترل‌های بیشتری در مورد مالکیت اسلحه است.

این اقدام ناگهانی دمکرات ها، درست در آستانه اعلام تعطیلات تابستانی کنگره صورت گرفته است.

چند تن از چهره‌های معروف و بانفوذ مجلس نمایندگان روز چهارشنبه، دوم تیر ماه تاکید کردند که تا هنگامی که واکنش مثبتی از جانب جمهوری‌خواهان دیده نشود، تحصن ادامه خواهد یافت.

با ادامه تحصن و قطع دوربین‌های داخلی ساختمان، تحصن‌کنندگان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک به پوشش زنده رخدادهای کنگره روی آورده‌اند.

اسکات پیترز، یکی از نمایندگان متحصن به خبرگزاری رویترز گفته است، آنها پس از اینکه مطمئن شدند، دوربین‌ها کار نمی‌کنند تصمیم گرفتند به شبکه‌های اجتماعی روی بیاورند.

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، پیشتر به خبرنگاران گفته بود تا وقتی در مورد قانون ارائه‌شده رای‌گیری نشود تحصن نیز پایان نمی‌گیرد.

از سوی دیگر پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، که در عین حال عضو ارشد حزب نیز به شمار می‌رود، از رای‌گیری امنتاع کرده است. آقای رایان اقدامات دمکرات‌ها را «شیرین‌کاری تبلیغاتی» نامیده و گفته حاضر نیست قانونی را به رای بگذارد که «حق» مردم را در مورد داشتن اسلحه سلب می‌کند.

بر اساس متمم دوم قانون اساسی آمریکا، شهروندان از حق مالکیت سلاح برخوردار هستند.

در پی کشتار اورلاندو در ایالت فلوریدا، موضوع محدود ساختن مالکیت و حمل اسلحه برای گروهی از شهروندان آمریکا بار دیگر به یکی از مهم‌ترین و بحث‌انگیزترین موضوعات ایالات متحده تبدیل شده است.

عمر صدیق متین، ۲۳ خرداد ماه، در حمله به کلوب همجنس‌گرایان در اورلاندو ۴۹ نفر را کشت و بیش از ۵۰ نفر را زخمی کرد؛ این بدترین کشتار فردی با اسلحه در تاریخ معاصر آمریکا است.

اندکی پس از آن باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اورلاندو بار دیگر از قوانین دسترسی به اسلحه در آمریکا انتقاد کرده و گفت «متاسفانه شرایط سیاسی (در کشورما) امکان خرید آسان سلاح‌های بسیار قوی را برای هر تروریست یا حتی آدم پریشان‌احوالی از طریق قانونی فراهم کرده است».

کشتار اورلاند و موضوع اسلحه، رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را هم در بر گرفته است.

هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی حزب دمکرات، در مورد رویداد اورلاندو گفته است «با اینگونه حوادث، نه با شعار که با دیدگانی باز، عقلی سلیم و اراده‌ای تزلزل ناپذیر باید مقابله کرد».

دونالد ترامپ رقیب احتمالی جمهوری‌خواهان، در مقابل از کلینتون و نیز رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرده و گفته است «مسئله، اسلحه نیست که آقای اوباما و خانم کلینتون به آن متوسل می‌شوند، مسئله، تروریسم است».

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG