لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

حال بیمار مبتلا به ابولا در آمریکا بدتر شده است


بیمارستانی که نخستین بیمار در خاک آمریکا در آن بستری شده است
بیمارستانی که نخستین بیمار در خاک آمریکا در آن بستری شده است

شرایط جسمی نخستین بیمار مبتلا به ابولا در خاک آمریکا، پس از آنکه در بیمارستانی در دالاس، ایالت تگزاس، بستری شد، روز شنبه، ۱۲ مهر ماه، رو به وخامت گذاشته و از وضعیت جدی به وضعیت بحرانی تغییر یافته است.

توماس اریک دونکان، این بیمار که از لیبریا به آمریکا سفر کرده و علائم ابولا را در خاک آمریکا از خود نشان داده بود، نخستین بیمار مبتلا به این ویروس مرگبار در خارج از قاره آفریقا است.

او دو هفته پیش از کشوری به ایالات متحده سفر کرده بود، که از کانون‌های شیوع بیماری به شمار می‌رود. بیماری‌ای که طی ماه‌های گذشته بیش از ۳۴۰۰ نفر را کشته و شمار قربانیان آن نیز روبه افزایش است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دکتر توماس فریدن، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا، می‌گوید بیمارستان‌های سراسر آن کشور هوشیاری بیشتری در مورد بیمارانی که به آنها رجوع می‌کنند، نشان می‌دهند؛ به ویژه کسانی که به تازگی از غرب آفریقا سفر کرده‌اند.

در عین حال این مرکز کنترل بیماری‌ها، از شمار کسانی که در دالاس، پس از بستری شدن نخستین بیمار مبتلا به ابولا، تحت نظارت پزشکی داشته، کاسته است. پیشتر بیش از صد نفر از کسانی که با آقای دونکان در تماس بوده‌اند، تحت نظارت بوده‌اند.

در عین حال ده نفر از بستگان و نزدیکان بیمار نیز در قرنطینه قرار گرفته‌اند؛ این افراد بیشترین تماس را با او داشته‌اند و خطر سرایت ویروس به آنها بیشتر است.

ابولا ویروسی است با خاصیت سرایت بالا به دیگران و تحقیقات نشان می‌دهد که عمدتا از راه تماس با خون، یا دیگر مایعات بدن یا ترشحاتی مانند خلط بیمار می‌تواند به دیگران انتقال پیدا کند.

این بیماری، تب، استفراغ و خونریزی ایجاد می‌کند، جان شماری بین ۵۰ تا ۹۰ درصد از بیماران را می‌گیرد.

ابولا هنوز درمان مشخصی ندارد.

در آمریکا با وجود انتشار خبرهایی در مورد بروز علائم بیماری در کسانی که، برخی به تازگی به آفریقا سفر کرده‌اند، هنوز به جز مورد توماس اریک دونکان، بیمار دیگری شناسایی نشده است.

XS
SM
MD
LG