لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

عربستان: مذاکرات بر سر سوریه پیشرفت‌هایی داشته است


از راست: وزیر خارجه مصر و عربستان
از راست: وزیر خارجه مصر و عربستان

​در حالی‌که نشانه‌هایی از افزایش اختلافات میان عربستان و مصر در مورد سوریه وجود دارد، وزیران خارجه دو کشور در قاهره دیدار کرده‌اند. وزیر خارجه عربستان می‌گوید، مذاکرات در مورد راه‌حل سیاسی برای سوریه «پیشرفت‌هایی» داشته است.

به گفته رسانه‌های دو کشور، عادل جبیر و سامح شکری، وزیران خارجه عربستان و مصر، پس از دیدار خود در سوم آبان‌ماه در جمع خبرنگاران بر ادامه تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای آینده سوریه تاکید کرده‌اند.

به گزارش شبکه سعودی «العربیه»، جبیر و شکری گفته‌اند، عربستان و مصر در مورد سوریه موضع «مشترکی» دارند.

روزنامه مصری «الاهرام» نیز می‌گوید، سامح شکری در کنفرانس خبری قاهره گفته است: «هیچ شکافی به وجود نیامده است. [مواضع] ما هم‌ سو است».

عادل جبیر بدون اشاره به جزئیاتی گفته است: «فکر می‌کنم که پیشرفت‌هایی به وجود آمده است و مواضع ما برای یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه نزدیک‌تر شده است. ولی نمی‌توانم بگویم توافقی به دست آمده است. ما هنوز به رایزنی بیشتری نیاز داریم تا به توافقی دست یابیم».

به گزارش رویترز،‌عادل جبیر اشاره‌ای نکرده است که تغییر در مواضع در چه زمینه‌هایی صورت گرفته است و یا طرف‌ها تا چه اندازه به هم نزدیک شده‌اند.

اما آقای جبیر بار دیگر بر این رویکرد ریاض تاکید کرده است که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، باید برود.

وزیر خارجه عربستان می‌گوید «نقشی برای بشار اسد در آینده سوریه وجود ندارد».

مصر ضمن حمایت از حملات روسیه و متحدان آن در سوریه، می‌گوید این موضوع جلوی گسترش «تروریسم» را در این کشور جنگ‌زده می‌گیرد. (در تصویر دیدار پوتین و سیسی در سال ۲۰۱۴)
مصر ضمن حمایت از حملات روسیه و متحدان آن در سوریه، می‌گوید این موضوع جلوی گسترش «تروریسم» را در این کشور جنگ‌زده می‌گیرد. (در تصویر دیدار پوتین و سیسی در سال ۲۰۱۴)
عربستان سعودی می‌گوید حملات تازه به شمار شبه‌نظامیان خارجی در سوریه خواهد افزود.
عربستان سعودی می‌گوید حملات تازه به شمار شبه‌نظامیان خارجی در سوریه خواهد افزود.

سامح شکری نیز حاضر نشده است در مورد دعوت روسیه از مصر برای پیوستن به مذاکرات در مورد سوریه سخنی بگوید.

قاهره از عملیات هوایی ارتش روسیه در سوریه حمایت کرده است. عربستان سعودی از مخالفان این حملات است و شدیدا از آن انتقاد می‌کند.

روسیه می‌گوید اسد باید بخشی از گذار سیاسی سوریه به سوی انتخابات باشد و مردم آن کشور به هرکسی که مایل هستند بر آنها حکومت کند، رای دهند.

ایالات متحده نشان داده است که حاضر به پذیرش اسد در یک دوره گذار احتمالی‌ است، اما پس از آن اسد باید صحنه سیاست را ترک کند.

روسیه حملات هوایی خود را نزدیک به یک ماه است که آغاز کرده؛ اهداف مورد حمله و اینکه عمده آنها گروه‌هایی غیر از «حکومت اسلامی» یا افراطیون در سوریه هستند، با انتقاد غرب روبه‌رو است.

ائتلافی به رهبری آمریکا، یک سال است که حملاتی را علیه «حکومت اسلامی» و برخی دیگر گروه‌ها مانند «جبهه‌النصره» انجام می‌دهد.

روسیه به تازگی خواستار آن شده تا ایران و مصر در مذاکرات سوریه شرکت کنند.

مصر هنوز پاسخ رسمی خود را به این دعوت نداده است.

به گزارش روزنامه «الاهرام»، مصر ضمن حمایت از حملات روسیه و متحدان آن در سوریه، می‌گوید این موضوع جلوی گسترش «تروریسم» را در این کشور جنگ‌زده می‌گیرد.

اما عربستان سعودی می‌گوید حملات تازه به شمار شبه‌نظامیان خارجی در سوریه خواهد افزود.

جنگ داخلی سوریه با بیش از ۲۵۰ هزار قربانی و میلیون‌ها آواره، بدون یافتن راه‌حلی سیاسی ادامه دارد و در پنجمین سال خود، مبدا یکی از گسترده‌ترین امواج پناهجویان در تاریخ معاصر شده است.

XS
SM
MD
LG