لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

سوسیال‌دمکرات‌های آلمان راه سومین صدراعظمی مرکل را هموار کردند


اعضای حزب سوسیال‌دمکرات آلمان که حزب چپ میانه آن کشور به شمار می‌رود، روز ۲۳ آذر ماه رای مثبت خود را به پیوستن به ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل دادند و به این شکل راه صدراعظمی خانم مرکل را برای سومین بار هموار کردند.

مقام‌های ارشد سوسیال‌دمکرات‌های آلمان گفته‌اند سه چهارم اعضای این حزب موافقت خود را برای تشکیل دولتی «راست و چپ» اعلام کرده‌اند.

حزب «دمکرات‌مسيحی» آلمان که توانست در انتخابات پارلمانی آن کشور در شهریور ماه نزديک به ۴۲ درصد آرا را کسب کند پیروز اصلی این میدان بود. این جریان سیاسی یک حزب راست میانه به شمار می‌رود و تا کنون گفت‌وگوها برای تشکیل دولت ائتلافی با دیگر احزاب ادامه داشته است.

‌حزب دیگری که با دمکرات‌مسیحی‌ها در دولت پیشین ائتلاف تشکیل می‌داد، یعنی حزب ليبرال «دمکرات آزاد» نتوانست حداقل پنج درصد آرای لازم برای ورود به پارلمان را به خود اختصاص دهد در نتيجه هم‌حزبی‌های آنگلا مرکل باید ائتلافی تازه تشکیل می‌دادند تا او عملا بتواند برای سومین بار به قدرت برسد.

در انتخابات تابستان گذشته حزب «سوسيال‌دمکرات» حدود ۲۶ درصد آرا را به خود اختصاص داد که خود البته دومین نتیجه بد انتخاباتی برای این حزب از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

ائتلاف تازه این دو رقیب قدیمی صحنه سیاست آلمان، قرار است که در آغاز هفته میلادی پیش‌رو سوگند خورده، کار خود را آغاز کند.

بنا بر برخی گزارش‌ها در دولت جدید، انتخاباتی تازه و «بی‌سابقه» برای وزارت‌خانه‌های آن کشور صورت خواهد گرفت.

روزنامه ایندیپندنت می‌گوید برای نخستین بار وزارت دفاع به وزیر زن سپرده خواهد شد. خانم اورسولا ون در لِیِن، کسی‌که برای این وزارت خانه انتخاب شده، چهره‌ای است که از او به عنوان جانشین احتمالی آنگلا مرکل در آینده نیز یاد شده است.

با ورود سوسیال‌دمکرات‌ها به آنچه «ائتلاف بزرگ آلمان» نامیده می‌شود، به احتمال زیاد زیگمار گابریل، رهبر این حزب، نیز سمت معاونت صدر اعظم را بر عهده خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG