لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

لیلا حاتمی در باره اتفاقات کن: از ادای این توضیحات شرم دارم با این حال متاسفم


لیلا حاتمی در جشنواره فیلم کن در کنار داورهای دیگر این فستیوال
لیلا حاتمی در جشنواره فیلم کن در کنار داورهای دیگر این فستیوال
لیلا حاتمی، هنرپیشه ایرانی و داور جشنواره فیلم کن، در پیامی با گفتن اینکه شرم دارد چنین توضیحاتی را ادا کند، اما از اینکه بوسیدن صورت ژیل ژاکوب، رئیس ۸۳ ساله آن جشنواره، ممکن است احساسات کسانی را در ایران جریحه دار کرده باشد، متاسف است.

در نامه‌ای که خانم حاتمی آن را نوشته و مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی برای رسانه‌ها فرستاده، آمده است که او با تاکید بر «مقررات» (در ایران) در جشنواره کن حاضر شده است.

به گفته این هنرپیشه سرشناس ایرانی، در جشنواره همه «مقررات» را می‌دانستند و با همکاری و درک متقابل هیچ مورد خاصی پیش نیامد اما «آقای ژیل ژاکوب که با قریب نود سال سن، آخرین سال حضورش در فستیوال را می‌گذراند باید توضیح دهم که ایشان به علت کهولت و از یاد بردن همه تاکیدات؛ که معمول این سن و سال است؛ ضوابط یادشده را فراموش کرد و اقدام پیشگیرانه من برای دست دادن با ایشان هم موثر واقع نشد. مسلما ایشان برای من حکم پدربزرگ کهنسالی را داشت که میزبان من هم بود».

خانم حاتمی در عین حال تاکید کرده است که شرم داد که چنین توضیحاتی را ادا کند با این حال از این پیشامد و اینکه ممکن است احساسات کسانی را آزرده باشد، متاسف است؛ «خود تربیت شده پدری هستم که همه از میزان علاقه او به دین و ملیت ایرانی آگاهند».


انتشار تصاویر روبوس لیلا حاتمی با ژیل ژاکوب با واکنش و حملات لفظی برخی از مقام‌های ایرانی و محافل حکومتی روبه‌رو شده بود. از جمله معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران او را نکوهش کرده بود.

همین موضوع خود به سوژه گزارش‌ها و خبرهای رسانه‌های جهانی تبدیل شد که نوشتند این روبوسی خشم کسانی را در ایران برانگیخته است.

در خود ایران، روزنامه کیهان، که از رسانه‌های تندرو به شمار می‌رود، روبوسی با آقای ژاکوب ۸۳ ساله را «دهن‌کجی به فرهنگ سرزمین مادری» نامیده بود.

ژیل ژاکوب خود نیز در صفحه توئیترش در توضیحی در این مورد نوشته است «این من بودم که خانم حاتمی را بوسیدم. در آن لحظه او در نظر من نماینده تمام سینمای ایران بود و سپس دوباره خودش شد... این مناقشه‌ای که به وجود آمده بی‌دلیل است، چرا که روبوسی در غرب امری معمول است.»

خانم حاتمی، نخستین زن ایرانی که داور جشنواره فیلم کن شده، در پیامی که در رسانه‌ها منتشر شده تاکید کرده است که در تمام جشنواره‌هایی که حضور داشته، چه به عنوان بازیگر، داور یا شخص مستقل، همواره تلاش کرده است «موازین و اصول» را رعایت کند.

این هنرپیشه ایرانی می‌گوید برای او رعایت این «اصول» از الزامات کار در سینمای ایران است.
XS
SM
MD
LG