لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

«سبد کالا» می‌رود، «حمایت غذایی» می‌آید


شهروندان در انتظار دریافت سبد کالا در بهمن ماه گذشته در سیرجان
شهروندان در انتظار دریافت سبد کالا در بهمن ماه گذشته در سیرجان
محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت حسن روحانی، گفته است پخش سبد کالا از دستور کار دولت یازدهم ایران حذف شده و جای آن را طرح «حمایت غذایی» می‌گیرد.

آقای نوبخت که ۲۶ خرداد در نشست «تشریح عملکرد ده ماهه دولت» شرکت کرده بود گفته است «دیگر عنوانی تحت سبد کالا نداریم بلکه حمایت‌های غذایی جایگزین آن خواهد شد».

او افزوده است «برای این حمایت غذایی از کمیته امداد و بهزیستی حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری هزینه خواهد شد.»

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت ایران، این حمایت غذایی کارمندان را شامل نمی‌شود.

همزمان این مقام دولتی از آغاز راستی‌آزمایی اطلاعات متقاضیان یارانه‌ها خبر داد و اعلام کرد که اطلاعات ثبت شده آنها با پایگاه‌های اطلاعاتی دولت تطبیق داده می‌شود تا بر اساس آن، یارانه تنها به افراد متقاضی نیازمند تعلق گیرد.

نحوه اجرای طرح سبد کالا از آغاز آن با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.

پیشتر در بهمن ماه سال گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بابت برخی نابسامانی‌ها در توزیع سبد کالا از مردم عذرخواهی کرده بود.

در همان ماه طرحی برای تحقیق و تفحص در مورد این طرح به هیئت رئیسه مجلس ایران ارائه شده بود.

در مرحله اول توزیع سبد کالا، از بهمن‌ماه سال گذشته، ۱۰ کیلوگرم برنج، چهار کیلوگرم مرغ، دو بطری روغن مایع، دو بسته پنیر بسته‌بندی شده و ۲۴ عدد تخم‌مرغ بین گروهی از مردم توزیع شده بود.

توزیع مرحله دوم سبد کالا در ایران برای اواخر اردیبهشت ماه سال جاری پیش‌بینی شده بود.

در پایان همان ماه کاظم دلخوش، مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، گفته بود توزیع مرحله دوم سبد کالا با تصمیم رئیس جمهور انجام خواهد شد. به گفته این مقام دولتی، در آن زمان قرار بود «اشکالات مرحله اول مرتفع» شود.

جایگزینی طرحی جدید به جای «سبد کالا»، به طور رسمی یک ماه پس از آن است که مطرح می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در مورد طرح جدید در هفته دوم خرداد ماه نوشته بود، در مرحله اول کلیه مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی مشمول دریافت بسته حمایت غذایی می‌شوند.

به گفته دولت ایران، اعتبار پیش‌بینی شده برای هر نفر در هر مرحله از توزیع این بسته ۲۰ هزار تومان و برای هر خانوار، حداکثر ۱۴۰ هزار تومان تعیین شده است.
XS
SM
MD
LG