لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

شمار قربانیان خشونت‌های عراق: بالاترین در ‪چهار‬ سال گذشته


نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت آن کشور می‌گوید ۹۷۹ نفر در حمله‌ها یا بمب‌گذاری‌های ماه میلادی سپتامبر (ماه گذشته) جان خود را از دست دادند.

با این حساب شمار کشته‌شدگان عراق تا نهمین ماه میلادی در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۵۷۰۰ نفر می‌رسد که اکنون نیز از کشته‌شدگان چهار سال گذشته میلادی فزونی گرفته است.

عراق از سال ۲۰۰۹ میلادی شاهد چنین شمار بالایی از قربانیان ناشی از خشونت‌های داخلی نبوده است.

هرچند هنوز این رقم با قربانیان خشونت‌های شدید سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ فاصله دارد، اما نگرانی‌هایی که از سقوط عراق به جنگ داخلی حکایت دارند بیش از پیش در تحلیل‌ها و گزارش‌های رسانه‌ها خود را نشان می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک شهروند عراقی ساکن شهرک صدر می‌گوید «اگر نیروهای امنیتی قادر به حفاظت از ما نیستند، ما خودمان این کار را می‌کنیم و به این فلاکت خاتمه می‌دهیم».

شهرک عمدتا شیعه‌نشین صدر از جمله مراکز حملات انتقام‌جویانه طی ما‌ه‌های گذشته بوده است؛ حملات انتقام‌جویانه گروه‌ها یا افراد تندروی سنی علیه حملات انتقام‌جویان گروه‌ها یا افراد تندروی شیعه مذهب.

شهرک صدر در عین حال پایگاه گروه شبه‌نظامی «جیش‌المهدی» به رهبری مقتدی صدر نیز هست. گروهی که در میانه دهه گذشته میلادی نقش عمده‌ای در خشونت‌های فرقه‌ای داشت.

اما در حال حاضر این نگرانی نیز وجود دارد که توانایی‌ها در انجام حملات خشونت‌بار بیشتر شده است. مجله «تایم» از قول استفان ویکن، تحلیل‌گری امنیتی در واشینگتن که بر امور عراق ناظر است، می‌نویسد «حملات سال ۲۰۱۳ در دامنه جغرافیایی بزرگ‌تری انجام می‌شود و بیشتر هم رخ می‌دهند؛ این موضوع نشان دهنده افزایش توانایی (گروه های حمله‌کننده) در انجام آنهاست».

تازه‌ترین دور خشونت‌ها در عراق در سال جاری میلادی در حالی آغاز شده است که گروه‌ها یا شخصیت‌های سنی دولت آن کشور را متهم به یک‌جانبه‌نگری و خشونت علیه شهروندان سنی‌مذهب می‌کنند.

دولت نوری مالکی، دولتی برآمده از شیعیان عراق به شمار می‌رود. نیروهای امنیتی آن کشور شش ماه پیش، در ماه میلادی آوریل، با حمله به تظاهرات سنی‌مذهب‌های عراق چند ده نفر را کشتند. در همان ماه بیش از ۵۰۰ نفر در خشونت‌ها جان خود را از دست دادند که بسیاری از آنها در اعتراضات و تظاهرات ضد دولت کشته شدند. ماه آوریل خونین‌ترین ماه از آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی بود و از آن زمان بر شدت خشونت‌ها، بمب‌گذاری‌های انتقام‌جویانه و شمار قربانیان در عراق افزوده شد.

پیش از آن نیز اعتراض‌ها و تظاهراتی علیه دولت مالکی شکل گرفته بود و این اعتراضات برای چندین ماه ادامه داشت، اما خشونت‌ها علیه معترضین در ماه آوریل چنان بود که یک وزیر سنی دولت مالکی استعفا داد و از آن پس گروه‌های سیاسی سنی‌مذهب بیش از پیش دولت را به یک‌جانبه‌نگری و تبعیض متهم کردند.

دولت مالکی در آن زمان اعلام کرد که حملات به این دلیل بود که «شورش‌ها تحت تاثیر شبه‌نظامیان» صورت گرفته بود.

گروه‌های مرتبط با القاعده در عراق طی ماه‌های گذشته موجی از بمب‌گذاری‌ها و خشونت‌ها را ترتیب داده‌اند. حملات انتقام‌جویانه‌ای نیز به مساجد یا محله‌های سنی‌نشین انجام شده است.

از میان کشته‌شدگان ماه گذشته میلادی به جز ۹۲ نفر مابقی شهروندان غیرنظامی عراق‌اند. تقریبا نیمی از قربانیان در حملاتی که در بغداد رخ داده کشته شدند.
XS
SM
MD
LG