لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

تظاهرات مخالفان در اعتراض به دیدار نخست‌وزیر عراق از آمریکا


نوری المالکی نخست‌وزیر عراق روز جمعه، دهم آبان، برای دیداری با باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، به این کشور سفر کرد و همزمان صدها نفر بیرون از کاخ سفید علیه این سفر دست به تظاهرات زدند.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند در میان تظاهرکنندگان هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران و نیز برخی فعالان مدافع حقوق بشر حضور داشته‌اند.

هواداران مجاهدین خلق، اعتراض خود را به رخدادهای اردوگاه اشرف که به کشته شدن ده‌ها نفر از اعضای این سازمان انجامید، نشان می‌دادند.

در پی انفجارهايی که روز دهم شهريور ماه در اردوگاه اشرف رخ داد، بيش از ۵۰ نفر از اعضا و کادرهای ارشد سازمان مجاهدين خلق ايران کشته شدند.

اين تعداد تقريبا نيمی از افرادی را تشکیل می‌دادند که در ماه‌های گذشته در اين اردوگاه باقی مانده بودند و به دستور رهبری مجاهدين خلق از انتقال به اردوگاه الحريه يا ليبرتی در بغداد خودداری می‌کردند.

گروهی از سیاستمدار آمریکایی نیز در میان تظاهرکنندگان بود.

پاتریک کندی، فعال سیاسی و عضو حزب دمکرات آمریکا، از جمله معترضان به حضور مالکی، به بوستون گلاب گفته است «نباید به او (مالکی) کمک نظامی بیشتری کرد، چراکه او با آنها بر آتش جنگ فرقه‌ای در عراق می‌افزاید».

دیدار مالکی و اوباما به‌طور خصوصی برگزار شده است.

پس از این دیدار باراک اوباما گفت آمریکا خواهان آن است که عراق قانونی در مورد انتخابات به تصویب برساند تا عراقی‌ها اختلافات خود را به‌جای توسل به خشونت از راه‌های سیاسی حل کنند.

آقای مالکی نیز پس از تائید نظرات اوباما گفت که او در نظر دارد انتخابات را سال آینده در موعد مقرر برگزار کند.

در سال ۲۰۱۳ میلادی بر شدت خشونت‌ها در عراق افزوده شده و آمار کشته‌شدگان طی پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

بسیاری نگران از فرو افتادن دوباره عراق به بحران خونباری داخلی‌اند که شبیه آن در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ جان ده‌ها هزار نفر را گرفت.
XS
SM
MD
LG