لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

کری در اندونزی برای گفت‌وگو در مورد داعش و ابولا


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بامداد دوشنبه ۲۸ مهر ماه، وارد جاکارتا، پایتخت اندونزی شد؛ حمایت از مبارزه علیه «حکومت اسلامی» در پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی و نیز در آسیا، و مقابله با ویروس مرگبار ابولا، از جمله مهم‌ترین رئوس سفر کری و دیدارهای او در جاکارتا با مقام‌های عالی‌رتبه کشورها عنوان شده است.

جان کری در سفر دو روزه خود هیئتی که از سوی آمریکا برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری تازه اندونزی، جوکو -جوکووی- ویدودو به آن کشور رفته است را نیز رهبری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز علاوه بر دیدارها با مقام‌های اندونزی، پر جمعیت‌ترین کشور اسلامی جهان، وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر مالزی و سنگاپور و نیز سلطان برونئی، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

دیگر دیدارهای او با وزیر خارجه فیلیپین و نخست‌وزیر استرالیا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس کری پیش از سفر خود به اندونزی در بوستون، آمریکا با با یانگ جیه‌چی، مستشار اعظم دولت چین -از ارگان‌های مهم اجرایی دولت مرکزی چین- گفت‌وگو کرده بود.

آسوشیتدپرس می‌گوید آمریکا امیدواری زیادی دارد که اندونزی، مالزی و برونئی، نقشی اساسی در مبارزه علیه اسلام‌گرایان افراطی ایفا کرده و جلوی ماشین تبلیغاتی حکومت اسلامی را نیز بگیرند.

این خبرگزاری از قول مقام‌های رسمی گفته است مبارزه با نیروگیری اسلام‌گرایان از کشورهای جنوب شرقی آسیا، مهم‌ترین هدف غیرنظامی واشینگتن در مقابله با حکومت اسلامی است.

کشورهای مسلمان نشین جنوب شرق آسیا مرکز عزیمت بخشی از شبه‌نظامیانی هستند که اکنون در صف «حکومت اسلامی» می‌جنگند.

علاوه بر این در کشورهایی با اقلیت مسلمان، مانند فیلیپین، نیز گروه‌ تندروی اسلام‌گرا ابوسیاف، به تازگی با «حکوکت اسلامی» اعلام «بیعت» کرده است.

هشام‌الدین حسین، وزیر دفاع مالزی، به تازگی از کشورهای جنوب شرق آسیا خواسته است برای مقابله با تهدیدها از سوی اسلام‌گرایان به طور مشترک دست به اقدام بزنند.

جلوگیری از انتقال پول و منابع مالی گروه حکومت اسلامی در اندونزی و جنوب شرقی آسیا، از دیگر مسائلی‌ست که برای آمریکا اهمیتی فراوان دارد و به گزارش رویترز، جان کری در این مورد با جوکو ویدودو گفت‌وگو خواهد کرد.

رویترز از قول مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است از دیگر رئوس گفت‌وگوها اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی، مبارزه با بیماری ابولا و پیمان تجاری ترانس‌پاسیفیک خواهد بود.

جوکووی، رئیس‌جمهوری منتخب اندونزی، که چهره‌ای اصلاح‌طلب است، روز دوشنبه در مراسم رسمی آغاز ریاست‌جمهوری شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتار اندونزی، نزدیک به ۱۲۰۰ نفر در مراسم رئیس‌جمهوری تازه شرکت کرده‌اند؛ علاوه بر جان کری و مقام‌های اجرایی عالی‌رتبه کشورهای هم‌جوار و استرالیا، وزیر خارجه بریتانیا و نخست‌وزیر پیشین ژاپن نیز از دیگر میهمانان جاکارتا هستند.

XS
SM
MD
LG