لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

شاخص‌های سهام در بازارهای آسیا سیر صعودی گرفتند


بورس توکیو
بورس توکیو

تمهیدات بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ بهره و تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده برای افزایش ندادن نرخ بهره در ماه آینده، بهبود «وال‌استریت»، و نیز بازارهای آسیا را در بامداد پنج‌شنبه همراه داشته است.

شاخص اصلی سهام در شانگهای، چین، در زمان بازگشایی بازار در پنجم شهریور ماه ۱.۷۳ درصد رشد داشت.

شاخص‌های اصلی در هنگ‌کنگ ۳.۲۲ و توکیو ۲.۰۹ درصد رشد داشتند.

این‌ها خود در کنار پایان شش روز سقوط سهام در بازارهای سه‌گانه اصلی در ایالات متحده است؛ »داو» با ۳.۹۵ درصد، «اس‌اند‌پی ۵۰۰» با ۳.۹ و «نزدک» با ۴.۲۴ درصد رشد، روز گذشته به کار خود خاتمه دادند.

آنچه ساعاتی بعد با بهبود وضعیت بازارهای شرق آسیا ادامه پیدا کرده است.

روز دوشنبه و سه شنبه گذشته، شاخص‌های سهام در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و پدیدآورنده ۱۳ درصد از کل تولید جهانی به طور محسوسی سقوط کردند.

کند شدن روند اقتصادی چین و نگرانی سهام‌داران از اینکه آنچه بر اقتصاد آن می‌گذرد بدتر از آن چیزی‌ست که سابق بر این گمان می‌رفت، به بحران دامن زده است.

بحرانی که بانک‌های مرکزی چین و آمریکا، اولی با کاهش دادن و دومی با جلوگیری از افزایش نرخ بهره در ماه آینده، در حال حاضر دست‌کم تا حدی آن را کنترل کرده‌اند.

در کنار این‌ها البته برآوردها و اطلاعات محکم و خوب در مورد اقتصاد آمریکا و چشم‌انداز آن نیز به کاهش نگرانی‌ها کمک کرده است.

اما به عقیده کارشناسان برای بازگرداندن اعتماد به سرمایه‌گذاران و خریداران سهام، هنوز به زمان نیاز است.

از جمله این افراد جاسپر لاولر، تحلیل‌گری در بازار سی‌ام‌سی در لندن است که به شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفته است «نگرانی سرمایه‌گذاران، تا زمانی که چرخش بهای سهام آرام نگیرد، ادامه پیدا خواهد کرد».

با بهبود نسبی وضع بازار، بهای دلار نیز در بازارهای توکیو افزایش پیدا کرده و بار دیگر از مرز ۱۲۰ ین برای هر دلار گذشته است.

بهای نفت نیز افزایش پیدا کرده است.

XS
SM
MD
LG