لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

همدردی با تنگدستان با «قهوه‌های در انتظار»


چندی پیش مردمِ شهر ناپل در ایتالیا روزی را به نام «قهوه‌های در انتظار» برگزار کردند و با به جای آوردنِ سنتی، به قصد همدردی با مردم تنگدست، آنها را به صورت ناشناس به نوشیدن قهوه رایگان دعوت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کافه‌های سطح شهر ناپل روز سه شنبه، دهم دسامبر، ۱۹ آذر، با نوشتن عبارت «قهوه‌های در انتظار» بر تخته‌سیاه‌های نصب شده در این کافه‌ها -و نیز از طریق خبررسانی شفاهی مردمی- موفق شدند از تعداد زیادی از شهروندان تنگدست به حسابِ پولدارترها به صرفِ قهوه مجانی پذیرایی کنند.

سنت «قهوه‌های در انتظار» ساده است: وقتی برای نوشیدن یک فنجان قهوه به کافه می‌روی، پول یک فنجانِ دیگر را برای یک نفر - که وُسعش نمی‌رسد - پرداخت کن.

موریزیو دِل بوفالو، از امدادگران پیشین سازمان ملل متحد و مؤسس «شبکه قهوه‌های در انتظار» گفت: «این همان کاری است که وقتی امتحان دانشگاه‌تان را قبول می‌شوید یا قرعه‌کشی را می‌برید یا وقتی تولدتان است، انجام می‌دهید. تا کنون ۲۰۰ کافه از شهر ناپل و دیگر نقاط جهان به عضویت شبکه ‪'‬قهوه های در انتظار‪'‬ درآمده اند».

دِل بوفالو در ادامه سخنان خود در حاشیه جشنواره حقوق بشر افزود: «ما می‌خواهیم این سنت را احیا کنیم. قهوه‌های در انتظار به نوعی ابراز فرهنگ مردمی شهر ناپل است، چیزی است که فقط می‌تواند اینجا اتفاق بیافتد.»

سنت «قهوه های در انتظار» بر مبنای اعتماد به کافه محل فروش قهوه انجام می شود، به این شکل که مشتری سخاوتمند و مشتری تنگدست در عمل هرگز همدیگر را ملاقات نمی کنند و این کافه است که پول را از مشتری اول دریافت می‌کند و به مشتری دوم قهوه را می‌رساند.

ایوان اسپوزیتو، دبیر ریاضی ۷۴ ساله بازنشسته، در حالی که پول یک قهوه اضافی را به همراه مبلغ فاکتور خود روی میزش می‌گذاشت، گفت:«فکر می‌کنم که این کار نوعی ژست مدنیت است، این سنت خیریه نیست.»

از دیگر سو، آنتونیو سِرجیو، مالک کافه، به خبرگزاری فرانسه گفت سنت قهوه‌های در انتظار در گامبرینوس و در اوایل سده بیستم آغاز شد؛ زمانی که نخستین دستگاه‌های قهوه ساز به بازار عرضه شدند.

سِرجیو در ادامه توضیح داد که سنت قهوه‌های در انتظار در ابتدای امر برای دعوت کردن درشکه‌چی‌ها به یک فنجان قهوه شروع شد.

این کافه دار همچنین گفت: «برای مثال این روزها، آئورلیو دِلارِنتیس، مالک باشگاه ناپولی به طور منظم می‌آید و هر بار پول ۱۵ یا ۲۰ قهوه در انتظار را پرداخت می‌کند.»

سِرجیو درباره علت پیدایش این سنت زیبا توضیح داد: «در گذشته قهوه بسیار گران بود و مردم استطاعت خرید آن را نداشتند، برای همین بود که این سنت به وجود آمد.»
XS
SM
MD
LG