لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در حمله اخیرش در یمن «احتمالا» غیرنظامیان کشته شده‌اند


بنا بر گزارش‌ها در حمله اخیر از هلیکوپترهای آپاچی نیز استفاده شده بود (در تصویر یک فروند آپاچی بر فراز بغداد دیده می‌شود. این عکس را دنیل مک‌کلینتون، افسر ارتش آمریکا برای فلیکر ارتش ایالات متحده گرفته‌است)
بنا بر گزارش‌ها در حمله اخیر از هلیکوپترهای آپاچی نیز استفاده شده بود (در تصویر یک فروند آپاچی بر فراز بغداد دیده می‌شود. این عکس را دنیل مک‌کلینتون، افسر ارتش آمریکا برای فلیکر ارتش ایالات متحده گرفته‌است)

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید در حمله ۲۹ ژانویه‌ی ارتش آن کشور به اعضای القاعده در یمن، «احتمال دارد» شماری از زنان و نیز کودکانِ غیرنظامی کشته شده باشند.

«ستاد مرکزی فرماندهی» -ناظر بر عملیات نظامی ارتش آمریکا در غرب آسیا و شمال آفریقا- در بیانیه‌ای می‌گوید هیئتی برای تحقیق در مورد حمله اخیر تشکیل شد و «متاسفانه» این احتمال را مطرح کرده که شماری از زنان غیرنظامی، و نیز احتمالا کودکان در جمع کشته‌شدگان هستند.

«ستاد مرکزی» شمار دقیقی از کشته‌شدگان احتمالی غیرنظامی ارائه نکرده‌است. پیش از این یک مقام محلی در استان مرکزی «بیضاء» گفته بود «۱۶ غیرنظامی» در این حمله جان خود را از دست داده‌اند. این عملیات در منطقه‌ای از این استان انجام شده بود. گفته شده دست‌کم سه تن از رهبران و شماری دیگر از اعضای القاعده در این یورش کشته شده‌اند.

حمله ۲۹ ژانویه به دلایلی دیگر نیز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌ بود. در جریان این یورش، ویلیام اوون، یک کماندوی ارتش آمریکا جان خود را از دست داد و سه نفر دیگر از ارتشیان ایالات متحده زخمی شدند. این نخستین عملیات نظامی از این دست از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود.

ستاد مرکزی فرماندهی می‌گوید القاعده در شبه‌جزیره عربستان، گروهی که هدف عملیات اخیر قرار گرفته، «سابقه وحشتناکی در پنهان کردن نیروهای عملیاتی خود در جمع زنان و کودکان و نیز جای دادن این دسته از غیرنظامیان در اردوگاه‌های تروریستی‌اش دارد».

به گفته این ستاد نظامی ارتش ایالات متحده، چنین چیزی‌، می‌تواند «مواردی مانند این [عملیات اخیر] را به طور مشخص، فاجعه‌بار کند».

ایالات متحده، القاعده در شبه‌جزیره عربستان را خطرناک‌ترین شاخه فعال القاعده می‌داند. آمریکا سال‌هاست در یمن دست به عملیات نظامی و حملات پهپادی به اعضای این گروه می‌زند.

XS
SM
MD
LG