لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

پنتاگون در حال بررسی گزارش کشته‌شدن نفر دوم القاعده در حمله هوایی است


پنتاگون به تازگی از کشته‌شدن یکی از دیگر از سران القاعده به نام ابوهانی المصری، در ادلب سوریه، خبر داده بود
پنتاگون به تازگی از کشته‌شدن یکی از دیگر از سران القاعده به نام ابوهانی المصری، در ادلب سوریه، خبر داده بود

مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده می‌گویند پنتاگون در حال بررسی گزارش‌های مربوط به کشته شدن نفر دوم گروه القاعده، در جریان یک حمله‌ هوایی ارتش آمریکا در ادلب سوریه است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه و نیز گروه ناظر بر مسائل امنیتی «س‌ا‌ی‌ت» می‌گویند ابوخیر المصری، احتمالا در جریان حمله هوایی به خودروی حامل او، در ۲۶ فوریه (۸ اسفند)، کشته شده‌است.

مصری، داماد اسامه بن‌لادن، رهبر کشته‌شده القاعده است و دیدگاه عمومی بر این است که پس از ایمن الظواهری، رهبر فعلی، فرد دوم این سازمان است. وابستگان به القاعده از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان گروه تروریستی شناخته شده و آتش‌بس جنگ داخلی سوریه، شامل آن‌ها نمی‌شود.

کاپیتان جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، گفته است «قطعا اگر اخبار (کشته شدن المصری) درست باشد، خبر خوبی‌ست».

ابوخیر المصری، در مصر زاده شد و ۵۹ سال دارد. از اون به‌عنوان یکی از فرماندهان دیرینه گروه القاعده نام برده می‌شود. او در زمانی که خالد شیخ محمد، طرح حملات یازدهم سپتامبر را با بن‌لادن در میان می‌گذاشت، صاحب مهمان‌خانه‌ای در کابل بود که گفت‌وگوها در آن انجام شد.

روابط مصری و ظواهری -رهبر القاعده- به دورانی پیش از پایه‌گذاری این گروه باز می‌گردد. او، که نام دیگرش عبدالله محمد رجب عبدالرحمان است، در سال‌های دهه ۸۰ سده گذشته به ایمن الظواهری در تشکیلات «جهاد اسلامی» مصر پیوسته بود.

اکنون تحلیل‌گران می‌گویند حضور او در ادلب، در شمال‌غرب کشور درگیر جنگ داخلی، از «اهمیت راهبردی»، که سوریه برای القاعده پیدا کرده، حکایت دارد.

پنتاگون به تازگی خبر از کشته‌شدن یکی از دیگر از سران القاعده به نام ابوهانی المصری، که او نیز در جهاد اسلامی عضویت داشت، داده بود. ابوهانی المصری هم در ادلب سوریه هدف قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG