لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

پیش‌مرگه‌ها در کوبانی آماده مبارزه با «حکومت اسلامی» می‌شوند


یکی از نیروهای پیش‌مرگه کرد عراقی در راه کوبانی
یکی از نیروهای پیش‌مرگه کرد عراقی در راه کوبانی

بنا بر گزارش‌ها پیش‌مرگه‌های کرد عراقی که جمعه شب گذشته نهایتا از مرز ترکیه وارد سوریه شده و خود را به کوبانی رسانده‌اند، آماده آغاز مبارزه با شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» می‌شوند.

خبرگزاری کردی روداو از قول یکی از افسران پیش‌مرگه‌ها گزارش داده که آنها از بامداد شنبه، دهم آبان، آماده پیوستن به نبردهای زمینی بوده‌اند اما گروه «ی پ گ» (یگان‌های مدافع) کردهای مدافع کوبانی در سوریه، از آنها خواسته‌اند قبل از جنگ «برخی چیزها را آماده کنند».

این در حالی‌ست که شبکه خبری الجزیره گزارش داده است آنها کم‌تر از ۲۴ ساعت پس از ورود به کوبانی حملات توپخانه‌ای خود را به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا آغاز کرده‌اند.

پیشتر خبرگزاری‌ها از ورود ۱۵۰ تن از نیروهای کرد عراق به کوبانی خبر داده بودند.

این گروه که به سلاح‌های سنگین مجهز است از طریق هوایی و زمینی وارد ترکیه شده و سپس از مرز آن کشور گذشته است.

آنکارا با وجود کمک به پیش‌مرگه‌های کرد عراق، از طرف دیگر از مخالفان «یگان‌های مدافع خلق» در مناطق کردنشین سوریه به شمار می‌رود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفته به آنها در نبرد علیه «حکومت اسلامی» کمک نمی‌کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید کاروان پیش‌مرگه‌های عراقی از غرب کوبانی وارد آن شده تا از گزند حملات توپخانه‌ای «حکومت اسلامی» در نواحی اصلی مرزی مرشدپنار در امان بماند.

شبکه الجزیره از قول مقام‌های یگان‌ها مدافع خلق می‌گوید آنها مکررا تاکید کرده‌اند که به نیروی بیشتر احتیاج ندارند، بلکه سلاح لازم دارند.

روزنامه گاردین نیز از قول مقام‌های کوبانی می‌گوید آنها تاکید کرده‌اند که به سلاح و پشتیبانی نظامی بیشتری احتیاج دارند.

شورش حسن، سخنگوی «یگان‌های مدافع خلق» به خبرگزاری فرانسه گفته است «اولویت (در روزهای پیش‌رو) بازپس‌گیری مناطق حاشیه کوبانی و سپس آزادسازی روستاهای اطراف این شهر است».

به گفته این سخنگوی مدافعان کوبانی، طی سه روز گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از پیکارجویان «حکومت اسلامی» در نبردها و نیز حملات هوایی کشته شده‌اند.

آمریکا و کشورهای عضو ائتلافی به رهبری واشینگتن، بیش از یک ماه است که حملاتی هوایی را در سوریه علیه اسلام‌گرایان انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG