لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

برزیل نخستین میزبان خارجی پاپ فرانسیس شد


پاپ فرانسیس، نخستین کشیش لاتین که به مقام پاپی رسیده است، در نخستین سفر خارجی خود، سی و یکم تیرماه، در میان استقبال ده‌ها هزار نفر وارد ریو دو ژانیرو در برزیل شد.

دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل، نخستین کسی بود که در فرودگاه ریو دو ژانیرو، به استقبال پاپ فرانسیس رفت.

پاپ فرانسیس برای شرکت در مراسم «جوانان کاتولیک» به برزیل سفر کرده است؛ این مراسم از بزرگ‌ترین مراسم معاصر در میان باورمندان به آیین کاتولیک به شمار می‌رود که با استقبال جوانان از سراسر دنیا روبه‌رو می شود.

بنا بر گزارش‌ها استقبال از پاپ فرانسیس در خیابان‌های ریو به حدی بود که خودروی حامل او بارها در میان تجمع مردم متوقف شد.

تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهند که نیروهای پلیس به‌سختی تلاش می‌کنند تا جمعیت را از اطراف خودوری حامل پاپ دور کنند.

پاپ فرانسیس برای عبور از خیابان‌های ریو از خودروی ضدگلوله استفاده نکرده است؛ خودرویی که پاپ‌های پیشین پس از ترور ناموفق پاپ ژان پل دوم از آن استفاده می‌کردند.

در عین حال گزارش‌ها حاکی‌ست که معترضان برزیلی نیز بار دیگر از فرصت استفاده کرده و علیه دولت دست به تجمع زده‌اند.

در این تجمع که در نزدیکی کاخی برپا شد که مراسم استقبال از پاپ فرانسیس در آن انجام می‌شود، معترضان علیه دولت برزیل شعار سر دادند.

در سفر پاپ فرانسیس برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی شده است که دیدار با جوانان در زندان ریو از جمله آنهاست. جوانانی که عمدتا به‌دلیل قاچاق مواد مخدر به زندان افتاده‌اند. او به دیدن بیمارستان ویژه‌ای که برای ترک اعتیاد در ریو دایر شده است نیز می‌رود. قاچاق مواد مخدر و اعتیاد از بزرگ‌ترین مشکلات برزیل و به طور عمومی آمریکای جنوبی و لاتین به‌شمار می‌رود.

پیش از سفر به برزیل، پاپ فرانسیس در رم به خبرنگاران گفت نگران افزایش بیکاری در میان جوانان است؛ «خطر داشتن نسلی که کار ندارد».

او از «فرهنگ پس‌زدن سالخوردگان» نیز انتقاد کرد و گفت آنها نباید به‌خاطر فرهنگی که فقط متمرکز بر پدیده‌های جدید است، پس زده شوند.

پاپ فرانسیس به شهروندان برزیلی گفت «آموخته‌ام که برای رسیدن به مردم برزیلی‌ باید از دروازه قلب آنها عبور کرد، پس اجازه بدهید که آرام بر این در بکوبم».

او قرار است تا پایان هفته در برزیل بماند.

پاپ آرژانتینی‌تبار، نخستین پاپ غیراروپایی از سده هشتم میلادی‌ست که به این مقام انتخاب شد. او در عین حال اولین کاتولیک یسوعی‌ست که رهبری واتیکان را بر عهده می‌گیرد. یسوعیان گاهی روابط تیره‌ای با دربار کاتولیک داشته‌اند.

پاپ فرانسیس به زبان‌های ایتالیایی، اسپانیایی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه سخن می‌گوید و لاتین و یونانی کهن را نیز آموخته است.

فرانسیس به ساده‌زیستی شهره است و برخلاف پاپ‌های پیشین نه در کاخ رسولی واتیکان بلکه در اقامتگاهی کوچک زندگی می‌کند. بر خلاف پاپ‌های پیشین کفش ویژه و گران‌بهای پاپ‌ها را نمی‌پوشد. گفته می‌شود در خود واتیکان به جای استفاده از وسیله نقلیه قدم می‌زند و برای رفتن به خارج از دربار نیز از خودوری ژاندارمری واتیکان استفاده می‌کند.
XS
SM
MD
LG