لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

محکومیت شهروند لبنانی در ارتباط با انفجارهای تایلند


عطریس حسین که از سال ۱۹۸۹ به سوئد مهاجرت کرده، از سال ۱۹۹۴ تابعیت این کشور اروپایی را نیز دارد
عطریس حسین که از سال ۱۹۸۹ به سوئد مهاجرت کرده، از سال ۱۹۹۴ تابعیت این کشور اروپایی را نیز دارد
دادگاه تایلند یک شهروند لبنانی «مرتبط با حزب‌الله لبنان» را به اتهام کمک به ایرانیانی که پیشتر به انجام «نقشه تروریستی» علیه «دیپلمات‌های اسرائیلی»، محکوم شده بودند، به دو سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

حکم دادگاه بانکوک درمورد عطریس حسین چهارشنبه بیست و هفتم شهریور ماه صادر شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاه تعیین کرد که عطریس حسین به‌خاطر نگاهداری غیر مجاز مواد شیمیایی، قوانین تایلند را زیر پا گذاشته است.

دو هزار و هشتصد کیلوگرم از مواد شیمیایی یادشده، آمونیاک مایع بود که در مواد منفجره کاربرد دارد. اما نگهداری چهارصد کیلوگرم اوره که می‌تواند برای کود هم به کار رود، از نظر دادگاه تایلند، امری غیر مجاز تشخیص داده نشد.

عطریس حسین، ۴۹ ساله، که از سال ۱۹۸۹ به سوئد مهاجرت کرده، از سال ۱۹۹۴ تابعیت این کشور اروپایی را نیز دارد. او به دادگاه تایلند گفت در سوئد آرایشگری می‌کرد اما در سال ۲۰۰۵ به لبنان بازگشت.

او پس از دستگیری شماری از ایرانیان در اوایل سال ۲۰۱۲ در فرودگاه بین‌المللی بانکوک، بازداشت شد.

ایرانیان بازداشت شده، سعید مرادی و محمد خزایی نام دارند؛ با صدور رای دادگاه بانکوک در پنج‌شنبه، ۳۱ مرداد، در مورد هر دوی آنها که متهم به «بمب‌گذاری و عملیات تروریستی» در تایلند بودند، اولی به حبس ابد و دومی به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، عطریس حسین متهم بود که همراه با یک نفر دیگر درصدد جاسازی مواد منفجره در اتومبیل سفارت اسرائیل در بانکوک و نیز در کنار کنیسه یهودیان و سایر نقاطی در آن کشور بوده که گردشگران اسرائیلی‌ در آنها رفت و آمد دارند.

عطریس حسین در بازجویی‌هایی خود گفت مسایل مطرح شده اتهامات «دروغ» است و او تنها قصد داشت مواد شیمیایی را به کشوری دیگر منتقل کنند. او سال گذشته به روزنامه سوئدی آفتن بلادت گفته بود بازرگان مواد شیمیایی و کود است.

عطریس حسین چهارشنبه پس از دریافت حکم دریافت ۳۲ ماه حبس خود، از آن «ابراز خوشحالی» کرد، هرچند که وکیل او گفت نسبت به این حکم نیز اعتراض خواهد کرد.

عطریس اتهام ارتباط و عضویت در حزب‌الله لبنان را نیز رد کرده و گفته «موساد (سازمان اطلاعاتی اسرائیل) این اتهامات را به او زده است».

در رشته انفجارهایی که ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ در بانکوک، پایتخت تایلند رخ داد، پنج نفر زخمی شدند که از جمله آنها مسعود مرادی، یکی از ایرانیان محکوم شده است.

شاهدان در دادگاه گفته‌اند که مسعود مرادی به‌هنگام فرار از دست نیروهای پلیس، بمبی را به سمت آنها پرتاب کرد، اما از روی تصادف این بمب در نزدیکی خود او منفجر شد و در نهایت باعث شد که آقای مرادی هر دو پای خود را از دست بدهد.

مقام‌های تایلند این رشته انفجارها را با حملات تروریستی مرتبط می‌دانند که به فاصله اندکی قبل از آن در هند و گرجستان رخ داد و هدف هر دو آنها نیز شهروندان اسرائیلی بود.

در جریان حمله تروریستی در هند همسر یک دیپلمات اسرائیلی به همراه راننده او و دو نفر دیگر زخمی شدند. اما نقشه تروریستی در گرجستان با کشف خودروی بمب‌گذاری شده‌ای نزدیکی سفارت اسرائیل، ناکام ماند.

مدتی پس از انفجار در تایلند، مسعود صداقت‌زاده ۳۱ ساله، در ارتباط با همین پرونده در مالزی دستگیر و زندانی شد.
XS
SM
MD
LG