لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

توسک و موگه‌رینی؛ چهره‌های کلیدی جدید اتحادیه اروپا


خانم موگه‌رینی و آقای توسک
خانم موگه‌رینی و آقای توسک

دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، و فدریکا موگه‌رینی، وزیر خارجه ایتالیا، در تازه‌ترین نشست سران اتحادیه اروپا، به عنوان رئیس آن اتحادیه و نماینده ارشد آن در سیاست خارجی و امنیتی انتخاب شدند.

توسک، سیاستمدار میانه‌روی راست‌گرا که حزب تحت رهبری او؛ «جایگاه شهروندان» طی سال‌های گذشته پیروز عمده انتخابات آن کشور بوده است، روز ۸ شهریور رای تمام اعضای اتحادیه اروپا را به سود خود کسب کرد.

فدریکا موگه‌رینی، وزیر خارجه جوان ایتالیا، نیز به ریاست امور خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا گماشته شد.

این سیاستمدار میانه‌روی چپ، به زودی جای کاترین اشتون را خواهد گرفت.

خانم موگه‌رینی پیشتر از سوی برخی کشورها با انتقاد روبه‌رو بود که کم‌تجربه است و در برابر روسیه، نرم‌خوست. از سوی دیگر توسک به دلیل پیشه گرفتن سیاست‌های سرسختانه در برابر مسکو با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.

با انتخاب دونالد توسک ۵۷ ساله برای ریاست اتحادیه اروپا، لهستان عملا به بالاترین جایگاهی می‌رسد که نصیب کشورهای شرق و مرکز اروپا، ده عضوی که با فروپاشی کمونیسم به مرور وارد اتحادیه شدند، می‌شود.

او جای هرمن فان رامپوی، سیاستمدار بلژیکی را خواهد گرفت.

فدریکا موگه‌رینی، که سیاستمدار چندان شناخته‌شده‌ای نبود، از سال ۲۰۱۴ رهبری دستگاه دیپلماسی ایتالیا را در دست گرفت.

او که عضو حزب «دمکراتیک» ایتالیا است، پیشتر مسئول امور خاورمیانه آن بوده است.

خانم موگه‌رینی ۴۱ ساله است و رسانه‌های اروپایی انتخاب او را به طور نمادین ورود چهره‌های جدید و نسل نوی اروپا به کلیدی‌ترین مقام‌های این اتحادیه توصیف کرده‌اند.

دونالد توسک ریاست منطقه «یورو» (پول واحد اتحادیه اروپا) را نیز در دست خواهد گرفت؛ این در حالی‌ست که لهستان خود کماکان از ورود به این منطقه پولی خودداری کرده است.

انتخاب دونالد توسک و فدریکا موگه‌رینی در عین حال نوعی موازنه قدرت میان نیروهای اصلی اتحادیه اروپا، یعنی راست‌گرایان میانه‌رو و لیبرال و چپ‌گرایان میانه‌رو است.

XS
SM
MD
LG