لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

مذاکرات وین روز یک‌شنبه «با حضور وزیران خارجه» ادامه پیدا می‌کند


مذاکرات اتمی -آخرین دور پیش از پایان توافق موقت- ۱۰ روز است که در وین (در تصویر محل انجام نشست‌ها) ادامه دارد
مذاکرات اتمی -آخرین دور پیش از پایان توافق موقت- ۱۰ روز است که در وین (در تصویر محل انجام نشست‌ها) ادامه دارد

در حالی‌که دهمین روز از مذاکرات اتمی میان ایران و ۵+۱ برای رسیدن به توافقی جامع، روز جمعه به پایان رسید، گزارش‌ها از دست‌کم حضور وزیر خارجه آمریکا و هم‌تایان سه کشور اروپایی در مذاکرات روز یک‌شنبه ۲۲ تیر ماه حکایت دارد.

گزارش‌های منتشر شده در روز جمعه ۲۰ تیر ماه حاکی از پیوستن تقریبا قطعی وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان به مذاکرات در روزهای آیند خبر بودند.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام رسمی از سفر آقای کری به وین، احتمالا در روز شنبه خبر داده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده بود علاوه بر وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی، احتمالا وزیر خارجه روسیه و هیئتی بلندپایه از وزارت خارجه چین به وین خواهند رفت تا به گفت‌وگوها در روز یک‌شنبه بپیوندند.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا در وین، روز جمعه ، گفت‌و‌گوها بر سر جزئیات مقدمه پيش‌نويس توافق متمرکز بوده و ايران و نمایندگان شش کشور، موفق شده‌اند برمتنی با «چارچوب‌های بسيار مشخص‌تر» توافق کنند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز به رادیو فردا گفته بود حضور وزیران خارجه، به دعوت کاترین اشتون، احتمالا بیش از آنکه به خاطر بررسی نحوه پيشرفت مذاکرات باشد، «تلاش برای مذاکره درباره مسايل سخت‌تر» است.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نماینده گروه ۵+۱ در مذاکرات با ایران است که با نماینده ارشد این کشور محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، دیدار می‌کند.

ده روز از دیدارها و مذاکرات می‌گذرد و طرف‌ها قرار است تا پایان تیر ماه به توافی جامع دست پیدا کنند.

بنا به گزارش واشینگتن‌پست، روز شنبه فرصتی است تا برخی از مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود بازگردند و جزئیات را با مدیران خود در میان بگذراند.

همین روزنامه در عین حال می‌گوید خانم اشتون نیز در این روز از فرصت استفاده کرده و شنبه را خارج از پایتخت اتریش می‌گذراند.

XS
SM
MD
LG