لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

سازمان ملل: آب در جهان در حال توسعه با بحران روبه‌رو است


بنا بر این گزارش، آسیا منطقه‌ای کانونی از نظر بهره‌برداری از آب خواهد بود، جایی که برخی سفره‌ها و منابع آبی، تعیین‌کننده مرزها بین کشورها و مردم‌ها است (در تصویر: مردم در کلکته)
بنا بر این گزارش، آسیا منطقه‌ای کانونی از نظر بهره‌برداری از آب خواهد بود، جایی که برخی سفره‌ها و منابع آبی، تعیین‌کننده مرزها بین کشورها و مردم‌ها است (در تصویر: مردم در کلکته)
سازمان ملل متحد می‌گوید در دهه‌های آینده با در نظر گرفتن جمعیت و اقتصاد در جهان در حال توسعه نیاز به آب و انرژی دو برابر می‌شود؛ آنچه ما را برای تولید و بهره‌برادری با بحران روبه‌رو می‌کند.

در گزارشی که سازمان ملل در روز جهانی آب منتشر کرده، آمده است نیاز به آب پاک و انرژی درهم تنیده است و ممکن است به‌شدت با کمبود منابع آن روبه‌رو شویم.

در این گزارش آمده است «نیاز به آب پاک و انرژی همچنان در دهه‌های آینده، برای آن که بتواند پاسخگوی نیاز جمعیت و اقتصاد کشورهای در حال توسعه، تغییر روش زندگی و اگلوهای مصرفی باشد، روندی رو به رشد خواهد داشت».

به گفته این سازمان، این موضوع می‌تواند بر محیط زیست یا منابع طبیعی محدود بشر تاثیری گسترده داشته باشد.

در حال حاضر بیش از ۷۶۰ میلیون نفر از کسانی که بر کره زمین ساکن‌اند، به منبع امن و قابل اعتماد آب دسترسی ندارند. ۲.۵ میلیارد نفر (بیش از یک سوم جمعیت کره زمین) از امکانات بهداشتی بی‌بهره‌اند و بیش از ۱.۳ میلیارد نفر برق‌کشی اساسی ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنا بر این گزارش، ۲۰ درصد سفره‌های آبی زمین تهی شده‌اند.

نیاز به آب تا سال ۲۰۵۰ (۳۵ سال آینده) -بنا بر پیش‌بینی‌ها- ۵۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. در همان سال بیش از ۴۰ درصد مردم زمین در مناطقی «سخت» از نظر دسترسی به آب زندگی خواهند کرد؛ از شمال آفریقا، و مناطق خاورمیانه تا جنوب غربی آفریقا.

بنا بر این گزارش، آسیا منطقه‌ای کانونی از نظر بهره‌برداری از آب خواهد بود، جایی که برخی سفره‌ها و منابع آبی، تعیین‌کننده مرزها بین کشورها و مردم‌ها است.

از سال ۲۰۳۵ -به ویژه در چین، هند و خاورمیانه- احتیاج به انرژی تا یک سوم در مقایسه با امروز، افزایش پیدا می‌کند.

در ایران نیز در سال گذشته، مقام‌های دولتی و غیردولتی در مورد بحران آب در این کشور هشدار دادند.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از جمله کسانی بود که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۲ گفته بود «در حالی که تمرکز بر کمبود یا پایان نفت در دنیاست، احتمال دارد جنگ بر سر آب شکل بگیرد».

کاوه مدنی، مدیر «گروه پژوهشی تحلیل نظام‌های زیست‌آبی و انرژی را در دانشگاه فلوریدای مرکزی» به برنامه «یک خانه، یک زمین» رادیو فردا گفته است یکی از مشکلات در ایران این است که «نگاه درازمدت و جامعی به مدیریت سیستم منابع آب نداشته‌ایم… یعنی برای منابع آب جدا برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم و برای توسعه کشاورزی، توسعه اقتصادی، توسعه شهرها و توسعه راه‌ها هم برنامه‌ مستقل دیگری داشته‌ایم».

بنا گزارش سازمان ملل هم در کشورهای خاورمیانه بین ۱۵ تا ۶۰ درصد آب آشامیدنی تنها به خاطر نشست یا تبخیر هدر می‌رود.

سازمان ملل از کشورهای جهان می‌خواهد برای سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌های آب و انرژی در دهه‌های پیش رو، هوشمندانه عمل کنند.
XS
SM
MD
LG