لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

ادامه نبردهای سنگین در پایتخت چاد


فرانسه دارای پايگاه نظامی در فرودگاه انجامنا است.
فرانسه دارای پايگاه نظامی در فرودگاه انجامنا است.

نيروهای دولتی و شورشيان چاد روز يکشنبه نبردهای سنگين خود را در انجامنا، پایتخت، بار دیگر از سر گرفتند و کاخ رياست جمهوری همچنان در محاصره شورشيان است.


به گزارشخبرگزاری فرانسه، صدای شليک مسلسل از مرکز شهر به گوش می رسد و منابع نظامی می گويند که هليکوپترهای ارتش چاد موفق شدند از پايگاه نظامی خود در فرودگاه پرواز کرده و به شورشيانی که قصد تصرف ساختمان راديوی ملی چاد در انجامنا را داشتند، حمله کنند.


يکی از سخنگويان شورشيان به خبرگزاری فرانسه گفته است که «ما فرودگاه را تصرف نکرديم تا اتباع کشورهای خارجی بتوانند به کشورشان بازگردند. حالا فرانسوی ها به ارتش چاد اجازه می دهد تا از هيلکوپترهای نظامی خود عليه ما استفاده کند.»


شورشيان چاد چهار روز پيش با ۲۵۰ کاميون حامل نفرات از مرز سودان عبور کرده و وارد چاد شدند.


تعداد شورشيان حدود دو هزار نفر تخمين زده می شود. اتحاديه آفريقا که شامل ۵۲ عضو است اعلام کرده است که حاضر است نقش ميانجی را در درگیری های میان طرفین ايفا کند.


فرانسه دارای پايگاه نظامی در فرودگاه انجامنا است و روز يکشنبه ميراژ های اين کشور بر فراز پايتخت چاد به پرواز درآمدند.


منابع نظامی فرانسوی می گويند که روز شنبه ۷۴ شهروند فرانسوی، کارمندان سفارت آمريکا و بسياری ديگر از اتباع خارجی به پايگاه نظامی فرانسه در فرودگاه منتقل شده اند.

منابع نظامی فرانسوی می گويند که روز شنبه ۷۴ شهروند فرانسوی، کارمندان سفارت آمريکا و بسياری ديگر از اتباع خارجی به پايگاه نظامی فرانسه در فرودگاه منتقل شده اند.


ارتش فرانسه نیز اعلام کرده که تاکنون ۴۰۰ نفر از اتباع خارجی را از چاد به ليبرويل، پايتخت گابن منتقل کرده است.


در همين حال ادريس دبی، رييس جمهوری چاد، پيشنهاد فرانسه را برای خارج کردن وی از کشور، رد کرد.


نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در دو روز گذشته دو جلسه اضطراری با برنارد کوشنر، وزير امور خارجه، و هروه مورن، وزير دفاع اين کشور در مورد چاد داشته است ولی اطلاعات بيشتری در مورد اين گفت و گوها منتشر نشده است.


برنارد کوشنر اعلام کرده که فرانسه خواهان آتش بس و مذاکره میان طرفين است.


دعوت متکی از رهبران چاد و سودان


در همین حال، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه در اجلاس سالانه کشورهای آفريقايی که در آديسا بابا، پايتخت اتيوپی برگزار می شود، به خبرنگاران گفت: «ايران از رهبران سودان و چاد برای مذاکرات سه طرفه به تهران دعوت کرده است.»


دو کشور سودان و چاد يکديگر را متهم به حمايت از شورشيانی می کنند که عليه دولت های مرکزی اين دو کشور می جنگند.


سودان روز يکشنبه اعلام کرد که اين کشور از شورشيان چاد حمايت نمی کند و از طرفين خواسته است تا با يکديگر مذاکره کنند.


در يک بيانيه وزارت امور خارجه سودان، که روز يکشنبه منتشر شد، آمده است:«سودان با نگرانی آخرين اتفاقات را در کشور برادر چاد دنبال می کند.»


دولت سودان در مورد امنيت ۲۴۰ هزار پناهنده سودانی در شرق چاد نيز ابراز نگرانی کرده است.


XS
SM
MD
LG