لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

دو سرباز بریتانیایی در ایرلند شمالی کشته شدند


دو سرباز بریتانیایی در بلفاست کشته شدند
دو سرباز بریتانیایی در بلفاست کشته شدند

دو نفر از نيروهای ارتش بريتانيا در ايرلند شمالی بر اثر تيراندازی کشته و چهار نفر زخمی شدند. به گزارش سی‌ان‌ان، يک سخنگوی پليس اعلام کرد که نيروهای مسلح به سوی قرارگاه نيروهای بريتانيايی در آنتريم در شمال بلفاست شليک کرده‌اند.

هيچ گروهی تاکنون مسئوليت اين عمليات را بر عهده نگرفته است، ولی حمله مسلحانه شنبه‌شب خاطرات درگيری‌های مسلحانه کاتوليک‌ها و پروتستان‌های ايرلند را زنده می‌کند.

ارتی‌ای، تلويزيون ملی ايرلند، خبر داد که مردان مسلح حدود ساعت ۱۰ شب به وقت محلی از داخل يک خودرو به سوی اين قرارگاه تيراندازی کردند.

ديويد بنسايد، يکی از نمايندگان پروتستان ايرلند شمالی، گفت که اين قرارگاه مقر گروه مهندسی بود که فعاليت زيادی در افغانستان داشت.

وی افزود که مساله فقط از دست دادن يک سرباز يا يک پليس نیست، بلکه اميدوار بوديم که چنين اتفاقاتی متعلق به گذشته باشد.

به گزارش سی‌ان‌ان، قرارگاهی که مورد حمله قرار گرفته محل بازداشت برخی از کسانی است که گفته می‌شود متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی هستند.

دولت‌های ايرلند و بريتانيا با امضای موافقت‌نامه سال ۱۹۹۸ موسوم به «جمعه نيک» عملا به حدود سی سال خشونت‌های فرقه‌ای در ايرلند شمالی خاتمه دادند و گروه‌های مختلف در دولت کنونی ايرلند حضور دارند.

موافقت‌نامه جمعه نيک و صلح مورد استقبال تمامی اعضای گروه‌های رقيب پروتستان و کاتوليک قرار نگرفت و گروه‌های راديکال در میان کاتوليک‌ها و پروتستان‌ها شکل گرفتند.

اخيرا پليس ايرلند شمالی از بخش جاسوسی ارتش بريتانيا خواسته است تا در مورد فعاليت‌های گروه‌های انشعابی ارتش سابق جمهوري‌خواه ايرلند که کاتوليک هستند تحقيق کند.

رهبران شين فين، بازوی سياسی ارتش سابق جمهوري‌خواه ايرلند، هشدار دادند که چنين امری فقط موجب افزايش ناآرامی و احساسات بد ميان کاتوليک‌ها می‌شود.

XS
SM
MD
LG