لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

کشف نقشه ژنتيکی «مرگ سياه»


دانشمندان نقشه کامل ژنتيکی طاعون يا «مرگ سياه» را کشف کرده اند که بزرگترين اپيدمی در تاريخ محسوب می شود و بر اثر آن در قرن چهاردهم حدود ۵۰ ميليون نفر از ساکنان قاره اروپا جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاری رويترز اين پژوهش ها که در جريان آن از باقی مانده اجساد قربانيان طاعون در شهر لندن نمونه برداری های ژنتيک انجام گرفته اولين باری است که پژوهشگران توانسته اند اجزاء ژنتيک باکتری ناقل اين بيماری را تکميل کنند.
نتايج اين تحقيقات به درک دقيق تر نحوه تکامل و تغيير اين باکتری طی قرن های اخير و شناخت بهتر از بيماري‌های مشابه در دوران معاصر کمک شايانی خواهد کرد.
گروهی از پژوهشگران آلمانی، کانادايی و آمريکايی با استفاده از پژوهشهای قبلی در مورد باکتری ناقل اين طاعون که « يرسينيا » ناميده می شود توانسته اند نقشه کامل شناسه ژنتيک و اجزای آن را تشخيص داده و کامل کنند.
به گفته يکی از مديران اين پروژه تحقيقاتی اکثر بيماريهای باکتریایی که در دوران معاصر بروز و شيوع پيدا می کند در حقيقت زاده باکتری‌های ناقل طاعون هستند. با درک بهتر از سرچشمه اين باکتری‌ها می توان به شکل موثرتری با موارد بروز بيمارهای مقابله کرد.
پيشرفت در تکنولوژی بازيافت، دی‌ان‌ای های قديمی و تشخيص مراحل تکامل احتمالی آن در تکميل و موفقيت اين تحقيقات نقش بسيار موثری داشته است و از اين طريق می توان شناخت از باکتری‌های جديد و يا شيوع مجدد باکتری‌های قديمی را متحول کرد.
دانشمندان می گويند نواده های همان باکتری‌های کهن امروزه در سراسر جهان شيوع دارند و هر سال حداقل دو هزار نفر بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. به عنوان مثال باکتری گونه موسوم به « ای کولی » که اوايل سالجاری در آلمان وفرانسه شيوع پيدا کرد و دهها نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند حاوی دی ان ای پيشرفته تر همان باکتری طاعون بود.
بخش اعظم اين تحقيقات روی نمونه برداری از مشخصات ژنتيک استخوان و دندانهای اجساد قربانيان طاعون سياه که در شهر لندن حفاری شده اند، انجام شده است. طبق تحقيقاتی که صورت گرفته مشخصات ژنتيک این باکتری که حدود ۶۵۰ سال پيش بيش از ۵۰ ميليون قربانی گرفت، در طول زمان تغيير ناچيز داشته است.
XS
SM
MD
LG