لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

نکات برجسته بودجه ۲.۹ تريليون دلاری آمريکا


آقای بوش پس از ملاقات با اعضای کابينه اش به خبرنگاران گفت که بودجه سال آینده واقع بينانه است .
آقای بوش پس از ملاقات با اعضای کابينه اش به خبرنگاران گفت که بودجه سال آینده واقع بينانه است .

جورج بوش، روز دوشنبه، پنج فوريه، بودجه ۲.۹ تريليون دلاری دولت آمريکا برای سال ۲۰۰۸ را تقديم کنگره کرد.


در اين بودجه، کمک های خارجی ایالات متحده، هزينه های نظامی و کمک به مبارزه با ايدز رشد قابل توجهی نسبت به ساليان گذشته داشته است.


اين بودجه در ۲۵۰۰ صفحه و چهار جلد تنظيم شده است. به نوشته نيويورک تايمز، جرج بوش پس از ملاقات با اعضای کابينه اش به خبرنگاران گفت که طرح وی واقع بينانه بوده و دست يافتنی است. آقای بوش افزود که در اين بودجه افزايش مالياتی وجود ندارد و تا پنج سال آينده بودجه آمريکا به تعادل می رسد.


به گزارش رويترز، بودجه سال ۲۰۰۸ شامل ۲۳۹ ميليارد دلار کسری خواهد بود درحالی که در سال ۲۰۰۷ کسری بودجه اين کشور ۲۴۴ ميليارد دلار ودر سال ۲۰۰۹ کسری بودجه حدود ۱۸۷ ميليارد دلار برآورد شده است.


برخی از سناتورهای دمکرات به انتقاد از بودجه پيشنهادی پرداخته و آن را غير واقعی می دانند.


به نوشته نيويورک تايمز، «کنت کونراد»، سناتور دمکرات و رييس کميته بودجه سنا معتقد است آنچه که رييس جمهوری آمريکا می گويد اين است که شما هم می توانيد در مورد جنگ و هزينه های دفاعی پول خرج کنيد و هم همه ماليات ها را کاهش دهيد و اين عملی است. سناتور دمکرات می افزايد در دنيای واقعی چنين امری امکان پذير نيست. وی پيش بينی می کند اختلاف در مورد هزينه جنگ در عراق مانع تصويب بودجه شود.


به نوشته واشينگتن پست، هزينه های دفاعی آمریکا حدود ۴۸۱ ميليارد دلار برآورد شده که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزايش يافته و پس از دوره رونالد ريگان، مهمترين بودجه دفاعی کشور است.


در اين بودجه برای جنگ های افغانستان و عراق در سال ۲۰۰۸ بودجه ای در حدود ۱۵۰ ميليارد دلار در نظر گرفته شده است. اگر چه آقای بوش در اين بودجه خواهان ۵۰ ميليارد دلار اضافی برای جنگ در افغانستان، در سال ۲۰۰۹ شده ولی هيچ صحبت و درخواستی برای جنگ در عراق، پس از سال ۲۰۰۸ به چشم نمی خورد.


به گزارش رويترز، ارتش آمریکا از کاخ سفيد ميلياردها دلار درخواست کرده تا تانک ها و ديگر سلاح های استفاده شده در عراق را جايگزين نمايد.


سهم کمک های خارجی آمريکا، در این بودجه بیش از ۲۰ ميليارد دلار خواهد بود که نسبت به بودجه سال۲۰۰۷، حدود ۱۲ در صد افزايش داشته است.


کمک به کشورهايی مانند پاکستان و افغانستان که اهميت استراتژيک برای آمريکا دارند نيز افزايش يافته است.
مصر و اسراييل به ترتيب با دريافت ۱.۷۲ و ۲.۴ ميليارد دلار مانند ساليان گذشته در صدر جدول کشورهايی هستند که از آمريکا کمک دريافت می کنند.


در زمينه انرژی بيش از ۱۶۰ ميليون دلار هزينه افزايش ذخيره استراتژيکی نفت خام آمريکا تا ۷۲۷ ميليون بشکه خواهد شد.


بيش از چهار ميليارد دلار نیز برای مبارزه با ايدز در نظر گرفته شده است.


XS
SM
MD
LG