لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

کالیفرنیا، خشکسالی بی سابقه و دعای باران


به نوشته هافینگتون پست، خشکسالی شديدی ايالت پرجمعيت کاليفرنيای آمريکا را در بر گرفته است. خشکسالی که در ۵۰۰ سال گذشته در این منطقه بی سابقه بوده است.

ذخيره آب شهرها رو به پايان رسيده، نزاع بر سر اندک آب باقيمانده شروع شده، دولت های محلی جيره بندی آب را آغاز کرده و جريمه های های سنگينی نيز برای شهروندان پرمصرف در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرگزاری اسوشيتدپرس، وضعيت بحرانی فوق در پر جمعيت ترين ناحيه از ايالات متحده آمريکا ادامه فعاليت صنايع پرشمار اين ايالت را با چالشی جدی مواجه کرده، و همزمان گونه های جانوری کاليفرنيا را خطر جدی انقراض روبرو ساخته است.
سال ۲۰۱۳ ميلادی برای کاليفرنيا «خشک ترين سال» از زمان آغاز اندازه گيری نزولات آسمانی در اين ايالت در سال ۱۸۴۹ اعلام شده است.
«بی. لين اينگرام»، کارشناس آب و هوا در همين باره توضيح داد که بر اساس بررسی های به عمل آمده بر روی حلقه های درختان ايالت کاليفرنيا در طول ۵۰۰ سال گذشته چنين خشکسالی ای را شاهد نبوده است.
در واکنش به وضعيت کنونی، فرماندار کاليفرنيا، جری براون وضعيت اضطراری اعلام کرد و رئيس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، نيز اطمينان داد که دولت از هيچ کوششی برای گذار از بحران پيش رو فروگذار نخواهد کرد. ديگر مقام های دولت فدرال هم برای حمايت از گروه های آسيب پذير جامعه اعلام آمادگی کردند.
تعدادی از اهالی کاليفرنيا از اديان مختلف نيز با برگزاری مراسم «دعای باران» برای حل اين معضل جدی تلاش کرده ند.
در همين حال پيش بينی می شود که هفده بخش از نواحی روستايی کاليفرنيا ظرف مدت زمانی حدود ۶۰ تا ۱۲۰ روز با بی آبی جدی مواجه شوند.
در سال ۲۰۱۳ مجموع ميزان بارندگی در کاليفرنيا تنها «هفت اينچ» بود که رقمی بسيار پايين تر از متوسط «۲۲ اينچ» اين ايالت است. کارشناسان هشدار داده اند که با پيشرفت خشکسالی تعداد نواحی دچار بی آبی جدی افزايش خواهد يافت.
از ديگر سو ذخيره آب چاه های آب کاليفرنيا به حدود ۳۰ درصد ظرفيت آنها رسيده است.
از ديگر تبعات خشکسالی اخير در صنعت کشاورزی ۴۵ ميليارد دلاری کاليفرنيا مشاهده می شود. کاليفرنيا ۱۵ درصد محصولات کشاورزی کل ايالات متحده را تأمين می کند، اما امسال - آنطور که کشاورزان می گويند - محصول توليدی آنها با خطر نابودی کامل مواجه است. امری که به احتمال قوی بالا رفتن بهای مواد خوراکی برای اکثريت آمريکايی ها را در پی خواهد داشت.
برای مقابله با بحران بی آبی، فرماندار کاليفرنيا از شهروندان در نواحی شهری و روستايی درخواست کرد که داوطلبانه به ميزان ۲۰ درصد در مصرف آب خود صرفه جويی کنند.
XS
SM
MD
LG