لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

بهمنی: واردات کالا با ارز آزاد ممنوعيتی ندارد


بهمنی: ترخيص کالا از گمرک با ارز آزاد ممنوع نيست
بهمنی: ترخيص کالا از گمرک با ارز آزاد ممنوع نيست
محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی، سه شنبه، هفتم آذر ماه، با اشاره به اينکه واردات و ترخيص کالا از گمرک با ارز آزاد ممنوع نيست، گفت: «فقط بايد منشأ ارز از سوی ترخيص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود.»

آقای بهمنی در گفتگویی با خبرگزاری فارس افزود :«صحبت‌های روزهای اخير از قول برخی مقامات و سازمان‌ها که براساس آن اعلام شده بود ترخيص کالاهای گمرکی با ارز آزاد ممنوع است، صحت ندارد و واردات کالا با ارز آزاد ممنوعيتی ندارد.»

وی افزود: «نکته مهم در اين ميان اين است که فقط بايد منشأ ارز از سوی ترخيص‌کننده و صاحب کالا مشخص و اعلام شود.»

پیشتر خبرگزاری‌های ایران از انتشار بخشنامه جدیدی توسط گمرک ایران خبر دادند که بر اساس آن علاوه بر تعیین حقوق و عوارض جدید، تلویحا واردات کلیه کالا‌ها با ارز آزاد را ممنوع و غیرممکن دانسته شده است..

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه، ۶ آذرماه، بر اساس تازه‌ترین بخشنامه‌ای که از سوی معاون امور گمرکی ایران به کلیه گمرک‌های کشور برای اجرا ابلاغ شده، نوشته است که ترخیص کلیه کالاهای وارداتی دیگر با «ارز آزاد» امکان‌پذیر نیست.

خبرگزاری مهر نیز با اشاره به مبهم بودن متن و ماجرای ممنوعیت واردات کالا با ارز صرافی در بخشنامه یاد شده، نوشته است که «سریال صدور بخشنامه‌ها از سوی مراجع دولتی ذیربط در امر تجارت کشور گویا تمامی ندارد و به گفته فعالان اقتصادی، هم‌اکنون بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها جایگزین اجرای قانون در کشور شده است».

طی ۲۰ روز گذشته دولت چندین بار تصمیم‌های مختلفی برای واردات کالا اتخاذ کرده است. وزارت صنایع ایران ۱۹ آبان ماه اعلام کرد که ۷۷ قلم از کالاهای لوکس که در رده‌بندی اولویت‌های وارداتی در ردیف ۹ و ۱۰ قرار گرفته بودند، ممنوع است که البته به فاصله چند روز برای واردات کالاهایی از قبیل کامپیو‌تر، موبایل و ماشین که در ردیف کالاهای لوکس تلقی شده بود، ممنوعیت واردات برداشته شد.

دولت محمود احمدی‌نژاد تا چند هفته پیش واردات اقلام مصرفی در کشور را بنا بر اولویت‌ها به ۱۰ بخش تقسیم کرده بود که برای اولویت‌های ۱و ۲ تسهیلات ویژه‌ای مانند تخصیص ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی و برای اولویت‌های ۳ تا ۷ اختصاص ارز به قیمت مرکز مبادلات ارزی تهران و برای اولویت هشتم به بالا تهیه ارز به نرخ بازار آزاد در نظر گرفته شده بود.
XS
SM
MD
LG