لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

«سال مار» چينی و نگرانی ميليون ها نفر از طالع نحس


جشن سال نو چینی در شانگهای چین
جشن سال نو چینی در شانگهای چین
آغاز سال نوی چينی در روز يکشنبه، ۲۲ بهمن ماه، برای چينی زبانان سراسر جهان پيامد قابل توجهی داشت چرا که بر اساس گاهشمار باستانی اين مردمان، سال «مار» تحويل شده است.

پديده ای که به باور بسياری طالع نحس را به همراه می آورد. اتفاقی که، به اعتقاد آنها، در سال ۲۰۰۱ حملات ۱۱ سپتامبر و در سال ۱۹۸۹ کشتار «ميدان تيانانمن» را رقم زد.

به گزارش خبرگزاری اسوشيتدپرس، در سرتاسر جهان جمعيت بزرگی از چينی زبان ها با دلشوره تحويل سال از «اژدها» به «مار» را جشن گرفتند. اژدها به طور سنتی نزد چينی ها موجودی خوش يمن و بابرکت بوده در حالی که مار نگون بخت از منفورترين حيوانات در نظر آنها است.
سال نوی چينی مهم ترين جشن تاريخی اين منطقه به شمار می رود. عيدی که يک هفته به طول می انجامد و طی آن مردم با ديد و بازديد، زيارت معابد و خوردن بهترين خوراک ها به استقبال سال جديد می روند.


اما فارغ از بدبينی خرافه آميز نسبت به مار، تجربه ساليان اخير و دو «سال مار» دهه های معاصر برای بعضی از پيروان گاهشمار چينی دليل کافی برای وحشت از اين موجود را فراهم آورده است. آخرين سال مار گذشته سال ۲۰۰۱ بود که حملات خونبار ۱۱ سپتامبر روی داد و پيش از آن نيز سال ۱۹۸۹ که نيروهای دولتی چين اعتراض های ميدان تيانانمن را با خشونت سرکوب کردند.

چنين پيشينه نه چندان درخشانی از «سال مار» موجب شده بسياری متقاعد شوند که امسال نيز بايد اخبار ناگواری را انتظار بکشند. «تسای شانگ چی»، ستاره شناس تايوانی، می گويد: «در اساطير چينی مار را معمولاً با ديوها مرتبط می دانند و آن ها را تجسم اهريمن توصيف کرده اند. بر اين اساس بايد در سراسر جهان بروز ناآرامی های سياسی را انتظار بکشيم.»

سال نوی چينی مهم ترين جشن تاريخی اين منطقه به شمار می رود. عيدی که يک هفته به طول می انجامد و طی آن مردم با ديد و بازديد، زيارت معابد و خوردن بهترين خوراک ها به استقبال سال جديد می روند.

اما امسال با فرا رسيدن سال مار، مردم در کنار جشن خود را برای مقابله با «بدشگونی» مار نيز آماده می کنند. در کشور چين، بعضی از زوج ها با تغيير در برنامه زندگی خود تولد تک فرزندشان را تا پايان سال مار به تعويق انداخته اند. تنها يک سال پيش که سال اژدها بود، خانواده ها در تلاش برای دنيا آمدن نوزاد خود در اين سال برنامه ريزی می کردند.

علاوه بر اين موارد، پاقدم مار به تعويق تولد چينی های تازه وارد محدود نشده و کار و بار توليدکنندگان سوغاتی را نيز کساد کرده است. در حالی که سال پيش جهانگردان بسياری به دنبال خريد اژدهای چينی بودند، امسال مارها چندان محبوبيتی در ميان مشتريان پيدا نکرده اند.
در کشور چين، بعضی از زوج ها با تغيير در برنامه زندگی خود تولد تک فرزندشان را تا پايان سال مار به تعويق انداخته اند. تنها يک سال پيش که سال اژدها بود، خانواده ها در تلاش برای دنيا آمدن نوزاد خود در اين سال برنامه ريزی می کردند.


جالب آنکه در اين ميانه و به رغم وحشت بسياری از مار، بعضی از ستاره شناسان و استادان فنگ شوئی (هنر چيدمان چينی و انتخاب تاريخ برای بهبود انرژی) نشانه های مثبتی را در سال ۲۰۱۳ می بينند.

ريموند لو، يکی از اساتيد فنگ شوئی هنگ کنگ می گويد اين گونه از مار که امسال به آن تحويل شده از نوع مارهای آبی معروف به «ژاله صبحگاهی» است، که از پيشينيان خود بی آزارتر است.

اين متخصص فنگ شوئی می افزايد: «اين مار متعادل تر، مظلوم تر و صبورتر است.» وی تأکيد می کند که به رغم نگرانی ها چشم اندازهای خوبی را برای دنيا پيش بينی می کند و سال جاری را «سال فرصت های خوب برای رشد اقتصادی» می داند.

با اين همه، آنطور که ريموند لو می گويد، مردم بايد در برابر قدرت سنتی مخرب مار جانب احتياط را رعايت کنند و مثلاً از گردنبند های ميمون نشان استفاده کنند: «ميمون تنها حيوانی است که می داند چگونه بايد از پس مار برآيد.»

«تسای شانگ چی» نيز معتقد است سال پيش رو سال خوبی برای اقتصاد خواهد بود اما در عين حال خطرات زيادی از قبيل سيل های سهمگين و دريالرزه (سونامی) نيز وجود دارد.

در همين حال «لو چين شيه»، مدير معبد مارهای سفيد در حومه شهرستان تائويوآن، می گويد سال مار سال رشد با متداوم و باثبات خواهد بود، برخلاف سال اژدها که سرشار از ناآرامی و عصيان طبيعت بود: «برعکس اژدها که حرکاتش شديد است و به دنبال جلب توجه است، مارها آهسته و پيوسته حرکت می کنند،» به باور آقای لو فقط نام مار به بدی معروف شده، وگرنه اين موجودات آرام آنقدرها هم خطرناک نيستند.
XS
SM
MD
LG