لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

هیلاری کلینتون از حقوق زنان افغانستان دفاع کرد


هیلاری کلینتون در استودیوی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی
هیلاری کلینتون در استودیوی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، روز يک‌شنبه در مصاحبه‌ای با بخش افغانستان راديو اروپای آزاد/راديو آزادی از حقوق زنان افغانستان حمايت و ابراز اميدواری کرد که اعضای بيشتری از طالبان به جامعه افغانستان بپيوندند.

هيلاری کلينتون که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، را در نشست مشترک آمريکا و اروپا در پراگ، پايتخت جمهوری چک، همراهی کرده بود، از راديو اروپای آزاد/راديو آزادی ديدار کرد.

وی در سخنانی در اين سازمان بار ديگر بر سه محور اصلی سياست خارجی آمريکا يعنی دفاع، ديپلماسی و توسعه تاکید کرد.

خانم کلينتون همچنين در مصاحبه‌ای با بخش افغانستان اين راديو شرکت کرد و ابراز اميدواری کرد که دولت افغانستان در قانون بحث‌انگيز خانواده افغانستان که مورد انتقاد شديد سازمان ملل و گروه‌های هوادار حقوق زنان قرار گرفته تجديدنظر کند.

پارلمان افغانستان قانونی را برای خانواده‌های شيعه اين کشور تصويب کرده است که به گفته «صندوق توسعه سازمان ملل در امور زنان» به مرد از جمله اجازه می‌دهد تا مانع خروج همسر خود از منزل شود.

حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، روز شنبه گفت قانون جديد خانواده که، به گفته منتقدان، تجاوز مرد به همسرش را مجاز می‌داند، مورد بررسی قرار می‌گيرد و احتمالا برای بازنگری به پارلمان اين کشور بازپس فرستاده می‌شود.

هيلاری کلينتون در پاسخ به يکی از سوالات شنوندگان بخش افغانستان راديو اروپای آزاد/راديو آزادی در مورد افزايش فساد مالی در اين کشور گفت: دولت جديد آمريکا از اين موضوع اطلاع دارد و نگرانی‌های خود را در اين مورد به روشنی بيان کرده است. من، باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، ريچارد هالبروک [فرستاده ويژه آمريکا به پاکستان و افغانستان] در اين مورد به روشنی سخن گفته‌ایم.

وی افزود: «ما با نمايندگان دولت افغانستان در اين مورد صحبت کرده‌ايم و تمام سعی خود را می‌کنيم تا فساد مالی را در افغانستان ريشه‌کن کنيم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین ابراز امیدواری کرد که «برخی از اعضای طالبان به جامعه افغانستان بپیوندند و در ساختن افغانستانی نو، قوی و امن شرکت کنند.»
XS
SM
MD
LG