لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

مشکل امنيتی نسخه جديد مرورگر فاير فاکس


به نوشته سايت «پی سی ورلد» که اخبار مربوط به تکنولوژی را پوشش می دهد ، کمتر از يک روز پس از انتشار عمومی نسخه شانزدهم مرورگر فايرفاکس توسط شرکت موزيلا، اين شرکت روز يازدهم ماه اکتبر، عرضه الکترونيکی مرورگر فوق را از طريق اينترنت به دليل آنچه «وجود نگرانی های امنيتی» توصيف شده، متوقف کرد.

به گزارش نشريه «پی سی ورلد»، مايکل کوتس، مدير بخش تضمين امنيت شرکت موزيلا در بلاگ رسمی شرکت درباره اقدام اخير موزيلا و تصميم به فراخوان نسخه جديد مرورگر فايرفاکس توضيح داد که «شرکت موزيلا از وجود يک ضعف امنيتی در نسخه جديد فايرفاکس آگاه شده است،» اين مقام شرکت موزيلا در ادامه افزود «هم اکنون فعالانه در حال تلاش برای رفع اين مشکل و ارائه بسته به روزگردانی نرم افزار هستيم. در ضمن فاير فاکس ۱۵ [يعنی نسخه قبلی] چنين مشکلی ندارد.»

بنابر اعلام آقای کوتس، ميزان آسيب پذيری نسخه جديد مرورگر فايرفاکس اين امکان را در اختيار سايت های مهاجم قرار می دهد که «تاريخچه استفاده از شبکه کاربر قربانی» را استخراج و دريافت نمايد،‌ امری که می تواند مورد سواستفاده های مختلف واقع شود.

مدير بخش تضمين امنيتی شرکت موزيلا در ادامه يادداشت خود افزود که شرکت موزيلا اطلاعات و گزارشی را مبنی بر سو استفاده احتمالی مهاجمان سايبری از اين حفره امنيتی دريافت نکرده است. مايکل کوتس به زمان مطلع شدن موزيلا از وجود مشکل امنيتی در نسخه جديد مرورگر فايرفاکس اشاره ای نکرده است.

در اقدامی پيشگيرانه، شرکت موزيلا لينک های مربوط به دريافت مرورگر فايرفاکس ۱۶ را از سايت خود حذف کرد و اعلام کرد که تا روز پنج شنبه بسته به روزگردانی نرم افزار را بر روی سايت خود قرار خواهد داد.

با وجود آنکه سايت موزيلا، نسخه دارای مشکل مرورگر فايرفاکس را از روی اينترنت حذف کرد، نسخه غير امن اين مرورگر کماکان بر روی ديگر سايت ها از جمله ياهو و گوگل در دسترس است.

اگر شما از آن دسته کسانی هستيد که فايرفاکس ۱۶ را بر روی رايانه خود نصب کرده ايد، مرورگر فوق به محض وجود بسته پيشنهادی به صورت خودکار از طريق اينترنت به روزگردانی خواهد کرد. تا قبل از عرضه بسته به روزگردانی نرم افزار از کاربر می خواهد که مرورگر خود را به نسخه پيشين نرم افزار بازگردانند.

نسخه اوليه منتشر شده از فايرفاکس يک مشکل امنيتی را باقی گذاشته اما مسائل مهم تر از جمله مشکل تخريب حافظه، خطر ايمنی حافظه، مشکل پر شدن بافر و ... را حل کرده است.
نشريه پی سی ورلد در تکميل اين گزارش از ارائه بسته به روزگردانی شرکت موزيلا برای مرورگر فايرفاکس ۱۶ و رفع مشکلات امنيتی اين مرورگر خبر داده است.
XS
SM
MD
LG