لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

راهنمای جنگ و بحران در مالی


نیروهای فرانسوی در مالی
نیروهای فرانسوی در مالی
روزنامه بريتانيايی «گاردين» در مطلب تحقيقی بسيار مفصلی سوابق و ريشه های بحران مالی، اهميت سياسی مالی در منطقه و پيامدهای احتمالی درگيريهای فعلی را تحليل کرده که فشرده ای از آن به اين شرح است.

مالی پس از استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰ تا سال ۱۹۹۲ و اولين انتخابات نسبتا دمکراتيک در اين کشور دستخوش ناآرامی و بی ثباتی بود. از سال ۲۰۰۲ « آمادو تومانی توره » يک سرهنگ سابق ارتش به مقام رياست جمهوری رسيد. سال گذشته گروهی از افسران جوان ارتش که از ضعف نيروهای مسلح کشور در مقابله با شورشيان اسلام گرا ناراضی بودند کودتا کرده و دولت اين کشور عملا روند سقوط را آغاز کرد.

فیلمی از پیشروی شورشیان مالی
پیشروی شورشیان مالی ادامه دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:16 0:00


همسايگان مالی در آفريقا و دولتهای غربی نگران هستند که گروههای مسلح اسلام گرا که کنترل شمال اين کشور را به دست گرفته اند از اين منطقه به عنوان پايگاهی برای ناامن کردن غرب آفريقا استفاده خواهند کرد. يکی از اين کشورها نيجر منبع اصلی اورانيوم مورد نياز برای صنايع هسته ای فرانسه است. حدود شش هزار فرانسوی در پايتخت مالی زندگی می کنند.
رييس جمهور نيجريه نيز در مورد گسترش نفوذ اسلام گرايان در منطقه هشدار داده است. بخشی از نواحی شمالی اين کشور نيز از سالها پيش تحت تاثير عمليات مسلحانه اين گروهها دستخوش ناآرامی است.

يکی از دلايل گسترش فعاليت و نفوذ اسلام گرايان در مناطق شمالی مالی می تواند نارضايتی مردم اين بخش از کشور باشد که اکثريت آنها چادر نشين و در مناطق صحرايی زندگی می کنند که وسعت آن به اندازه خاک فرانسه است. از ابتدای استقلال کشور مالی نيروهای حکومت مرکزی رفتار تبعيض آميز و خشونت باری با اين مردم داشته و اين حوادث در سالهای اخير نيز تکرار شده است.

به نظر می رسد که سقوط حکومت معمر قذافی در ليبی تنش در شمال مالی را تشديد کرده است. تعداد زيادی از افراد قبيله ای مالی جيره خوار و تفنگ چی حکومت قذافی بودند و در پی سقوط وی آنها با اسلحه و امکانات خود به شمال مالی بازگشتند.

در اوايل سال ۲۰۱۲ شورشيان شمال ليبی نيروهای حکومتی را از اين منطقه پس زدند. اما همزمان گروههای اسلام گرا و وابسته به القاعده به اين منطقه سرازير شدند و به مرور بر ساير گروه ها که سکولار هستند برتری پيدا کردند.

با وجوديکه چند روز از عمليات ارتش فرانسه می گذرد به نظر می رسد که شورشيان در برخی از جبهه ها به تهاجم خود به سمت باماکو پايتخت مالی ادامه می دهند. وزير دفاع فرانسه گفته است که شورشيان بسيار منظم و سازمان يافته اند و به سلاح های پيشرفته مجهز هستند. به اين ترتيب بعيد است که جنگ در مالی به زودی پايان يابد.

برخی از صاحبنظران معتقدند که برخورد با بحران مالی به عنوان يک نمونه ديگر از مبارزه با تروريسم اسلام گرايان راهبرد اشتباهی است. مسئله اصلی بايد حل دشمنی های موجود بين نواحی شمالی و دولت مرکزی يا جنوب باشد. بايد توافقی را که در سالهای دهه ۱۹۹۰ برای حل اختلافات تنظيم شده بود دوباره به اجرا گذاشت و با اقدامات سياسی و اقتصادی و در عين حال دادن سهمی به شورشيان شمال در حکومت و نيروهای مسلح زمينه ايجاد ثبات در مالی را فراهم کرد.
XS
SM
MD
LG