لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

بیل گیتس، ثروتمندترین شهروند آمریکا


بیل گیتس
بیل گیتس
در سال ۲۰۱۲ ثروت ۴۰۰ نفر ثروتمندترين شهروندان آمريکا روی هم رفته به يک تريليون و ۷۰۰ ميليارد دلار رسيده که به نسبت رقم سال ۲۰۱۱ حدود ۲۰۰ ميليارد دلار افزايش يافته است.

ثروت متوسط اين ۴۰۰ نفر که به گزارش مجله فوربس ثروتمندترين شهروندان آمريکا هستند نيز در سال گذشته ۴۰۰ ميليون دلار افزايش يافته و از سه ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار به چهار ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار رسيده است.
طی سال ۲۰۱۲ حداقل دو سوم از اين افراد به شکل چشمگيری به ثروت خود افزوده اند. در عين حال شکاف بين ثروتمندان بزرگ با ثروتمندان معمولی بيشتر شده است. در ميان بيست نفر اول فهرست فقط دو نفر از ثروتشان کاسته شده و اين بيست نفر اول در مجموع ۷۳ ميليارد دلار ثروت دارند. هنوز هم سه ثروتمند اول اين فهرست با وجوديکه همه ساله بخشی از دارايی خود را وقف امور خيريه می کنند هنوز هم بيش از سايرين بر ثروت خود افزوده اند.
« بيل گيتس »، از بنيادگذاران «مايکروسافت»، نفر اول فهرست حدود هفت ميليارد، « وارن بافت »، مدير شرکت سرمايه گذاری «برکشاير هات وی»، نفر دوم نيز حدود هفت ميليارد و « لری اليسون »، بنيادگذار شرکت کامپيوتری «اوراکل» نفر سوم اين فهرست هشت ميليارد دلار به ثروت خود افزوده اند.
افزايش هشت ميليارد دلاری ثروت « لری اليسون » بزرگترين رقم افزايش در دارايی های ثروتمندان آمريکا طی سال گذشته است. « بيل گيتس» و « وارن بافت » نيز از نظر بخشش پول به امور خيريه هنوز هم سخاوتمندترين افراد جهان هستند. « بيل گيتس » تاکنون ۲۸ ميليارد دلار و « وارن بافت» تاکنون ۱۷ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار به فعاليت های خيريه گوناگون اهدا کرده اند.
مجله فوربس تنظيم فهرست بزرگترين ثروتمندان آمريکا را از سال ۱۹۸۲ آغاز کرد. در آن سالها شرط ورود به فهرست پولدارترين افراد جهان حداقل ۷۵ ميليون دلار ثروت خالص بود. اما امسال شرط پيوستن به اين فهرست يک ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار بوده که حتی با در نظر گرفتن نرخ تورم می توان گفت که حداقل دارايی کسانی که اکنون شامل اين فهرست می شوند هفت برابر سی سال قبل است. در سال ۱۹۸۲ فقط سيزده نفر ثروتی بيشتر از يک ميليارد دلار داشتند و کل ثروت ۴۰۰ نفری که در اين فهرست گنجانده می شد نود و سه ميليارد دلار بود.
درسالهای اخير مباحث فراوانی در مورد افزايش شکاف بين درآمد ثروتمندان و لايه های فقير جامعه جاری بوده است. يکی از موارد مشخص اين بحثها نقش ثروتمندان بزرگ در حل مشکلات و نارسايی های جامعه آمريکا و نحوه و ميزان پرداخت ماليات از سوی اين گروه پرقدرت و کم شمار است.
شايد نگاهی به اين فهرست در ظاهر شدت نابرابری را نشان دهد ولی با بررسی دقيق تر سابقه افرادی که در اين گروه قرار گرفته اند می توان ديد که هنوز هم آنچه که به « رويای آمريکايی» شهرت دارد کاملا پا برجا است.
۷۰ درصد از افرادی که در فهرست ۴۰۰ ثروتمند بزرگ کشور قرار دارند از صفر شروع کرده و به اين ثروت رسيده اند. از ميان ۲۰ نفری که امسال وارد اين گروه شده اند فقط ثروت چهار نفر از آنها موروثی بوده است. يکی از اين افراد « لاورين پاول جابز » بيوه « استيو جابز» است که با به ارث بردن يازده ميليارد دلار امسال در اين فهرست قرار گرفته است.
با نگاهی به فهرست امسال و مقايسه آن با رده بندی های سال گذشته می توان ديد که ۸۰ درصد از افرادی که در اين فهرست هستند به نسبت سالهای گذشته بر ثروت خود افزوده و فقط بيست درصد به نسبت قبل دارايی کمتری دارند.
يکی از افرادی که به شکل چشمگيری در اين رده بندی سقوط کرده است « مارک زاکر برگ » موسس و يکی از صاحبان اصلی موسسه فيس بوک است. وی به نسبت سال گذشته حدود ۸ ميليارد دلار از دارايی خالص خود را از دست داده و به اين ترتيب او بزرگترين بازنده سال گذشته محسوب می شود. البته او هنوز هم به نسبت دو سال پيش دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار ثروتمندتر است.
XS
SM
MD
LG