لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

پخت و عرضه اولين همبرگرهای شبيه سازی شده


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
روز دوشنبه، پنجم اوت، شهر لندن شاهد پخت و عرضه اولين همبرگرهايی خواهد بود که از بافت های گوشت شبيه سازی شده در محيط آزمايشگاه ساخته شده اند.

گوشت اين همبرگرها پس از سالها آزمايش و تحقيق و ازطريق پرورش سلولهای پايه گوشت گاو در آزمايشگاه توليد شده و دانشمندانی که آن را ساخته اند می گويند در آينده می تواند يک روش موثر برای توليد مواد غذايی، مبارزه با گرسنگی و پيشگيری از گرمايش جو زمين باشد.

به گزارش خبرگزاری « رويترز » روز دوشنبه در جريان مراسمی در شهر لندن که به گفته برگزارکنندگان آن می تواند يک رويداد علمی مهم تلقی شود، دو داوطلب اولين همبرگرهای محصول گوشت شبيه سازی شده را آزمايش خواهند کرد.

گوشت شبيه سازی شده نتيجه سالها تحقيقات يک دانشمند هلندی به نام « مارک پست » از اساتيد زيست شناسی در دانشگاه ماستريخت است. وی قصد دارد ثابت کند که گوشت شبيه سازی شده در آزمايشگاه در آينده می تواند جايگزين مناسبی برای گوشت دام های پرورشی باشد.

گوشت اين همبرگرها از طريق پيوند زدن ۲۰ هزار رشته از سلولهای پروتئينی و تغذيه اين سلولها برای رشد و پروراندن بافت های گوشتی در محيط آزمايشگاه توليد شده است.

برای آماده کردن اين گوشت برای پخت، مقداری مواد غذايی ديگر که معمولا در همبرگرهای معمولی نيز استفاده می شوند مثل نمک، آرد و پودر تخم مرغ به آن افزوده شده و برای بازگرداندن رنگ طبيعی به اين گوشت کمی هم زعفران و آب چغندر به آن افزوده اند.

« مارک پست » دانشمندی که اين گوشت های شبيه سازی شده را خلق کرده می گويد: « همبرگرهای ما از سلولهای ماهيچه ای گاو پرورش داده شده و ما به هيچ وجه کيفيت و ترکيب آنرا تغيير نداده ايم. ولی برای تضمين موفقيت اين طرح همبرگرهای ما بايد شبيه همبرگرهای واقعی باشند و اميدواريم که مزه آنها نيز شبيه همبرگرهای واقعی باشد. »


خبرگزاری « رويترز » می افزايد که به نظر « مارک پست » توليد گوشت های شبيه سازی شده می تواند يک جايگزين مناسب برای گوشت دام باشد چون هزينه ها و پيامدهای زيست محيطی آن بسيار ناچيز است.

بر اساس گزارش سال ۲۰۰۶ سازمان تغذيه و خوار و بار جهانی وابسته به سازمان ملل متحد، کشاورزی و دامپروری ماشينی در مقياس انبوه يکی از عومل مهم در گرمايش جو زمين، تخريب اراضی، نابودی جنگلها، آلودگی هوا، مصرف انرژی و انقراض گونه های مختلف جانداران است.

طبق ارزيابی های سازمان بهداشت جهانی ميزان توليد گوشت دام که در اواخر دهه ۱۹۹۰ ميلادی حدود ۲۲۰ ميليون تن در سال بوده تا سال ۲۰۳۰ به ۳۸۰ ميليون تن خواهد رسيد که حدود ۷۵ درصد افزايش را نشان می دهد. همزمان با افزايش جمعيت جهان توليد گوشت دام نيز رو به افزايش خواهد بود و بنابراين ضايعات زيست محيطی ناشی از آن گسترش خواهد يافت.

مبتکران و مدافعان توليد گوشت های شبيه سازی شده می گويند از طريق توليد گسترده اين ماده می توان اين نوع خسارت ها را کاهش داد. البته تا رسيدن به يک چنين مرحله ای راه درازی در پيش است و در حال حاضر کسی نمی تواند دقيقا پيش بينی کند که هزينه توليد گوشت شبيه سازی شده چقدر خواهد بود
XS
SM
MD
LG