لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

کرزای کشته شدن غير نظاميان افغان را محکوم کرد


آقای کرزی دستور بررسی کشته شدن غیر نظامیان را داده است.
آقای کرزی دستور بررسی کشته شدن غیر نظامیان را داده است.

حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان، روز دوشنبه، پنج مارس، کشته شدن ده غير نظامی افغان را بر اثر تيراندازی سربازان امريکايی محکوم کرد.


روز يکشنبه کاروان خودروهای آمريکايی در خارج از شهر جلال آباد در شرق افغانستان، مورد حمله انتحاری قرار گرفت. گفته می شود سربازان آمريکايی که احتمال می دادند دومين حمله انتحاری در راه باشد، اقدام به تيراندازی کردند که موجب کشته شدن ۱۶ غيرنظامی افغان شد.


به گفته ارتش آمريکا پس از حمله انتحاری، از چند نقطه به سربازان آمريکايی تيراندازی شد.


«ويليام ميچل» سخنگوی نيروهای آمريکايی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که اين امکان وجود دارد که غير نظاميان افغانی هنگامی که تيراندازی به سوی نيروهای ائتلاف صورت گرفته کشته شده باشند.


وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نيروهای آمريکايی مورد حمله انتحاری واقع شدند و اقدام به تيراندازی کردند چون فکر کردند امکان حمله ديگری وجود دارد. بر اثر اين حمله به نيروهای آمريکايی و يا ائتلافی آسيبی وارد نيامد.


گزارش های رسيده از افغانستان حاکيست که بدنبال کشته شدن غير نظاميان افغان، صدها نفر از مردم اين منطقه دست به تظاهرات زدند و با متهم کردن نيروهای ائتلافی به نقش انها در اين کشتار، شعارهای «مرگ بر امريکا» و «مرگ بر کرزای» سر دادند.


به گزارش رويترز تاکنون دولت افغانستان و يا مقامات محلی اين گفته ارتش آمريکا را که به سوی آنها تيراندازی شده است را تاييد نکردند.


«حامد کرزای» اين واقعه را به شدت محکوم کرد و دستور بررسی اين واقعه را داد.


بيش از چهار هزار نفر در سال گذشته در افغانستان کشته شدند که يک چهارم آنها غيرنظامی بودند. ده ها نفر از اين غيرنظاميان بر اثر حملات هوايی نيروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمريکا جان خود را از دست دادند.


XS
SM
MD
LG