لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

قتل ناموسی؛ «شاید این بار در نیویورک»


مضميل حسن
مضميل حسن
هفته گذشته يک زن مسلمان پاکستانی تبار از ساکنان شهرکی در حومه نيويورک به قتل رسيد. کشف جسد وی نشان داد که اين زن به نام عاصیه زبير حسن با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده و سرش بریده شده است.

در روزهای اخير بازداشت شوهر وی بار ديگر توجه را به اين قتل جلب کرده و اين گمان را برانگيخته است که شايد اعتقادات دينی اين زوج بر دلائل و چگونگی وقوع قتل تاثير داشته است.

به گزارش خبرگزاری ها، مضميل حسن شوهر اين زن به پليس گفته است که همسر وی در محل کارشان که يک ايستگاه کوچک تلويزيون ماهواره ای است به قتل رسيده است. وی در حال حاضر به ارتکاب قتل غيرعمد متهم شده و قرار است در روزهای آينده در اولين جلسه دادرسی حاضر شود.

عاصیه زبير حسن و همسر وی مضميل حسن از چند سال پيش تلويزيون ماهواره ای کوچکی را تاسيس کردند که هدف از آن مقابله با «تبليغات مسموم و تبعيض آميز عليه مسلمانان ساکن آمريکا » عنوان شد.

رهبران محلی مسلمانان از رسانه ها و مقامات خواسته اند که مانع از تبليغات سوء عليه پيروان يک مذهب خاص و يا اقليت های نژادی شوند. ولی برخی از فعالان حقوق زنان معتقدند که اين حادثه با نگرش و طرز رفتار برخی از مسلمانان بی ارتباط نيست.

مارسيا پاپاس مدير سازمان ملی زنان آمريکا در ايالت نيويورک می گويد: «به نظر می رسد که اين يک قتل رعب آور ناموسی بوده که ريشه در فرهنگی دارد که زن را ملک يا تابع مطلق مرد می داند.»

رهبران محلی مسلمانان از رسانه ها و مقامات خواسته اند که مانع از تبليغات سوء عليه پيروان يک مذهب خاص و يا اقليت های نژادی شوند. ولی برخی از فعالان حقوق زنان معتقدند که اين حادثه با نگرش و طرز رفتار برخی از مسلمانان بی ارتباط نيست.
او معتقد است که رسانه های محلی بايد به اين نوع حوادث توجه بيشتری بکنند. ماريا پاپاس می گويد: «خشونت در محيط خانواده در همه جا و در ميان پيروان تمام اديان و اقليت ها روی می دهد ولی مشکل اين است که زنان مسلمان برای شکستن سکوت در اين مورد با مشکلات و محدوديت بيشتری مواجه هستند. مردان مسلمان فراوانی اعتقادات کورکورانه مذهبی خود را بهانه ای کرده اند برای توجيه خشونت عليه زنان.»

برمبنای شواهد قضائی آسيا زبير پس از تحمل دوره ای از خشونت در محيط خانه حدود ۱۰ روز پيش از مرگ ، از دادگاه تقاضای طلاق می کند. به گفته وکيل مدافع وی اين دادگاه مضميل حسن همسر وی را از رفتن به منزل خانوادگی منع می کند.

«قتل ناموسی برای حفظ شرافت خانوادگی»

ناديا شهرام يک وکيل خانواده و استاد دانشگاه در رشته حقوق و اسلام می گويد: «مسلمانان تندرو و متعصب «قتل ناموسی» را برای حفظ شرافت خانوادگی جايز می دانند.»

به گفته وی با وجوديکه هنوز ثابت نشده است که قتل آسيا زبير از جمله اين موارد است ولی جامعه بايد مشکلات زنان مسلمان برای درخواست طلاق را دريافته و به اين موضوع واکنش نشان دهد.

به گفته ناديا شهرام حقوقدان، در برخی تفسيرها از قران که البته جزو برداشت های اقليت است مرد حق دارد زن «نافرمان» خود را به شکلی که تشخيص می دهد تنبيه کند.

فرمانده پليس محل روز سه شنبه به خبرنگاران رسانه ها گفت که تحقيقات در مورد چگونگی وقوع اين قتل ادامه دارد هر چند هنوز جزييات آن و بخصوص اسلحه ای که مقتول با آن به قتل رسديه کشف نشده است.

شعبه دادگاه خانواده در اين حومه شهر نيويورک قرار است در مورد سرنوشت دو کودک اين زوج – دختری ۴ ساله و پسری ۶ ساله - تصميم بگيرد. پدربزرگ ها و مادر بزرگ های آنان قرار است در جلسه دادگاه حاضر شوند.
XS
SM
MD
LG