لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

درگيری‌های فرقه ای در نيجريه صدها کشته برجای گذاشت


صدها نفر مسيحی جان خود را در درگیری های اخیر در نیجریه از دست دادند.
صدها نفر مسيحی جان خود را در درگیری های اخیر در نیجریه از دست دادند.
دولت ايالات متحده و فعالان حقوق بشر روز سه شنبه از دولت نيجريه خواستند تا عاملان خشونت های فرقه ای اخير در اين کشور را مورد پيگرد و مجازات قرار بدهد.

در جريان خشونت‌های قومی و مذهبی ميان مسيحيان و مسلمانان در نيجريه و طی حمله‌ای که در ساعات اوليه روز يکشنبه به روستاهای اطراف جاس در مرکز نيجريه صورت گرفت، صدها نفر مسيحی جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبر گزاری آسوشيتد پرس، تعداد کشته شدگان بيش از دويست نفر اعلام شده است. اين در حالی است که خبرگزاری فرانسه تعداد اين کشته شدگان را بيش از پانصد نفر ذکر کرده است و کودکان و زنان را بيشترين قربانيان اين حمله سه ساعته می‌داند.

به گفته حاضرين در محل، مهاجمان از تپه‌های اطراف به سمت اين روستاها سرازير شده و ساکنين محل را با ضربات ساطور، تبر و قمه از پای در‌آورده و خانه‌ها را به آتش کشيدند.

نيروهای امنيتی حاضر در محل که برای جلوگيری از حملات تلافی‌جويانه به حالت آماده‌باش قرار دارند، از دستگيری بيش از ۹۰ نفر که مظنون به شرکت در حمله روز يکشنبه بودند، خبر داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه با استناد به گزارش‌های رسانه‌های مختلف می‌نويسد که حدود دو روز پيش از حمله، مسلمانان ساکن اين روستاها توسط پيامک تلفنی از احتمال حمله آگاه شده و برخی از آن‌ها روستاهای مزبور را ترک کرده بودند.

برخی از شاهدان، اين حمله را اقدامی تلافی‌جويانه مسلمانان نسبت به حمله‌های ماه ژانويه می‌دانند که طی آن صدها مسلمان جان خود را از دست دادند. پس از اين کشتار، دولت نيجريه تعهد کرد که به اين درگيری‌ها پايان خواهد بخشيد.

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متهد روز سه شنبه، ضمن ناکافی خواندن تلاش‌های دولت در زمينه خاموش کردن درگيری‌ها، از دولت وقت اين کشور خواست تا تمهيدات امنيتی لازم را برای روستاهای حومه جاس به کار بندد.

تازه ترين درگيری در نيجريه در حالی صورت می‌گيرد، که اومارو ياردوآ رئيس جمهور نيجريه به شدت بيمار است و گودلاک جاناتان به عنوان کفيل رئيس جمهور، اداره امور را در دست دارد.

کشور نيجريه با بيش از صد و پنجاه ميليون نفر جمعيت، پرجمعيت‌ترين کشور قاره آفريقا محسوب می‌شود. اين کشور دارای تنوع قومی و نژادی بالايی است که اختلافات سياسی موجود موجب ايجاد تنش‌ های قومی و مذهبی ميان اقوام مختلف اين کشور شده است.

درگيری‌های صورت گرفته در چند سال اخير ميان مسلمانان نيجريه در شمال و مسيحيان ساکن جنوب اين کشور، تا کنون هزاران کشته بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG