لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

دادسرای «فرهنگ و رسانه» در تهران آغاز به کار کرد


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، از آغاز به کار دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، از آغاز به کار دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.
دادسرای «فرهنگ و رسانه» روز یکشنبه در تهران آغاز به کار کرد و به گفته دادستان تهران، رسیدگی به «جرایم» حوزه‌های ميراث فرهنگی، اجرايی، سينما و راديو و تلويزيون، شبكه‌های اجتماعی، سرگرمی، سايت‌های اينترنتی، طبيعت و محيط زيست در دستور كار این دادسراست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این مورد می نویسد تشکیل این دادسرا نشان می دهد که هنرمندان و روزنامه نگاران، با محدودیت های بیشتری روبرو خواهند شد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پس از آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۸۸، بسیاری از روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و هنرمندان را بازداشت کردند.

مقامات جمهوری اسلامی همچنین در این دوران، تعداد زیادی از روزنامه ها را تعطیل کرده و فیلترینگ اینترنت را افزایش دادند.

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاریس است، در گزارش سالانه خود اعلام کرده که بيشترين روزنامه‌نگاران تبعيدی در جهان در سال ۲۰۱۰ روزنامه‌نگاران ايرانی بوده‌اند.

برخی از نهادهای مدافع حقوق روزنامه نگاران، ایران را «بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران» در جهان لقب داده اند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دی ماه گذشته، اعلام کرد که شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان صنفی و سیاسی که در زندان به سر می‌برند به دلایل «امنیتی» بازداشت شده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران روز یکشنبه با بيان اينكه دادستانی تهران تاكنون وجهه سياسی داشته است، تاكيد كرد: «اين رويكرد بايد به رويكرد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی كه دغدغه متدينين و مردم است، تبديل شود و آغاز اين راه، ورود دادسرا به حوزه‌هاي فرهنگ و رسانه است.»

وی افزود: «پرونده‌های فرهنگی و رسانه ای متفاوت از ساير حوزه‌ها هستند و بيشتر جنبه نرم‌افزاری دارند.»

عباس جعفری دولت آبادی تاکید کرد «باید متوجه باشیم که در جامعه اسلامی زندگی می کنیم.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای دولت آبادی پيشتر گفته بود كه هر گاه دستگاه هاي فرهنگي در امور خود كوتاهی كنند و جرمی در حوزه های فرهنگ و رسانه رخ دهد اين دادسرا ورود پيدا خواهد كرد.

وي افزوده بود: «حكم قضايی بررسی هاي اين دادسرا تا زمانی كه مجتمع قضايی تخصصی فرهنگ و رسانه راه اندازی نشده است، توسط دادگاه های ديگر صادر می شود.»

دادستانی تهران در حال حاضر دارای ۲۷ دادسرای عمومی و تخصصی است که با آغاز به کار دادسرای «فرهنگ و رسانه» تعداد دادسراهای تهران به ۲۸ دادسرا خواهد رسيد.
XS
SM
MD
LG