لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

طالبان یک مقام ارشد پاکستانی را ربودند


عکس تزئینی است. نمایندگان طالبان در مورد توافق این گروه با دولت صحبت می کنند.
عکس تزئینی است. نمایندگان طالبان در مورد توافق این گروه با دولت صحبت می کنند.
شبه نظاميان طالبان يکی از مسوولان بلندپايه دولتی پاکستان و شش محافظش را در استان «سرحدٌ» در شمال غربی آن کشور ربوده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، «خوشحال خان» روز يکشنبه در راه «مينگوره» مهمترين شهر دره ی سوات، ربوده شده است.

سيد محمد جاويد کميسر منطقه ی مالاکند که سوات را هم در بر می گيرد از اين آدم ربايان به عنوان افرادی «شرير و خدانشناس» ياد کرد اما اطلاعات بيشتری به دست نداد.

همزمان، مسلم خان يکی از سخنگويان طالبان در سوات، مسووليت اين آدم ربايی را بنمايندگی از طالبان برعهده گرفت. از سوی ديگر، رويترز گزارش داد، اين سخنگوی طالبان از «خوشحال خان» با عنوان «مهمان» طالبان ياد کرده و گفته است که «طالبان بايد مسايلی را با وی در ميان بگذارند». مسلم خان همچنين گفته است که طالبان از خوشحال خان با چای پذيرايی، و سپس او را آزاد خواهند کرد.

هفته گذشته مسوولان دولتی پاکستانی اعلام کردند که برای بازگرداندن آرامش به دره ی ناآرام سوات، که ارتش آن کشور برای فرونشاندن شورش طالبان، در آن جا درگير شده است، بر سر تجديد اِعمال قوانين شرعی، با اين جنبش تندرو اسلامی به توافق رسيده اند.

مقام‌های پاکستانی پیشتر گفته بودند که اسلام‌آباد با آتش‌بس نامحدود با شبه‌نظامیان طالبان در منطقه سوات در ایالت سرحد شمال غربی موافقت کرده است.

با این حال، مولانا فضل‌الله، رهبر شبه‌نظامیان طالبان در این منطقه، روز یک‌شنبه پس از انتشار این خبر از سوی مقام‌های پاکستانی از طریق رادیوی غیرقانونی خود گفت که اگر قوانین شریعت در دره سوات به اجرا گذاشته شود این گروه می‌تواند آتش‌بس ۱۰ روزه کنونی را تمدید کند. این آتش‌بس از یک‌شنبه هفته‌ پیش آغاز شده است.

صوفی محمود، روحانی طرفدار طالبان، دوشنبه هفته گذشته با دولت پاکستان توافق‌نامه‌ای امضا کرد که به موجب آن اسلا‌م‌آباد اجازه خواهد داد تا در منطقه سوات قوانین شریعت به اجرا گذاشته شود. با این حال هنوز تاریخ مشخصی برای اجرای شریعت در دره سوات اعلام نشده است.

هواداران مولانا فضل‌الله نزدیک به دوسال است که با توسل به شیوه‌های خشونت‌آمیز و ترور با نیروهای دولتی پاکستان برای اجرای قوانین شریعت در ستیز هستند.
XS
SM
MD
LG