لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

خطوط هوايی ترکيه ماتيک و لاک قرمز را ممنوع کرد


شرکت هواپيمايی ملی ترکيه ( ترکيش ايرلاينز) استفاده از ماتيک و لاک ناخن قرمز را برای مهمانداران اين شرکت ممنوع کرده است. اين اقدام باعث نگرانی بخش سکولار جامعه ترکيه شده که معتقدند اين کشور هر روز اسلامی تر می شود.

شرکت هواپيمايی ملی ترکيه که چهارمين خطوط هوايی بزرگ اروپا است در بيانيه خود اعلام کرده که پرهيز از آرايش با رنگ های تند و استفاده از رنگ های ملايم تر باعث می شود که برقراری ارتباط بين خدمه و مسافران بهبود يابد.

به گزارش گاردین، در بخشی از اين بيانيه گفته می شود که « با توجه به اينکه لباس فعلی خدمه اين شرکت رنگ های تندی مثل قرمز و يا صورتی پر رنگ را شامل نمی شود، استفاده از ماتيک و يا لاک ناخن به اين رنگ ها برای حفظ موزونی ظاهر مهمانداران مناسب نيست.»

این روزنامه بریتانیایی می افزاید شرکت هواپيمايی ملی ترکيه در تصميم های قبلی خود عرضه نوشيدنی های الکلی در برخی از پروازهای خود را ممنوع کرد و برای اونيفورم مهمانداران زن نيز محدوديت هايی وضع کرد.

منتقدان می گويند که اين تصميمات نشانه افزايش نفوذ و تاثير گذاری ارزشهای محافظه کارانه و اسلامی دولت حاکم بر ترکيه است. آنها معتقدند که چنين تغييراتی روی وجهه بين المللی شرکت هواپيمايی ترکيه که يکی از شناخته شده ترين نمادهای اين کشور است تاثير منفی خواهد داشت.

رييس اتحاديه صنفی کارکنان شرکت های هواپيمايی ترکيه می گويد:« اين تصميم جديد به خوبی نشان می دهد که مديريت هواپيمايی ملی ترکيه می خواهد اين شرکت را براساس تمايلات ايدئولوژيک و سياسی خود تغيير دهد. هيچ ترديدی نيست که در سالهای اخير ترکيه محافظه کارتر و مذهبی تر شده است.»

ساير شرکت های هواپيمايی در ترکيه نيز در مورد نحوه پوشش و آرايش کارمندان زن ضوابط مشابهی دارند.

چند ماه پيش انتشار عکس اونيفورم های جديدی که قرار است برای مهمانداران زن شرکت هواپيمايی ملی ترکيه طراحی و توليد شود جنجال فراوانی به پا کرد. طرح اين لباسها ظاهرا از سنت های مربوط به پوشش زنان در دوران امپراطوری عثمانی الهام گرفته بود و دامن آن تا نزديکی قوزک پا را می پوشاند.

به نظر می رسد که تحت تاثير انتقادهای گسترده ای که صورت گرفت مديريت اين شرکت فعلا چنين تصميمی را به تاخير انداخته است.

در ماههای اخير نيز عرضه مشروبات الکلی در پروازهای داخلی و پروازهايی که به کشورهای مسلمان انجام می شود ممنوع شده است.
XS
SM
MD
LG