لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

آمريکا بار ديگر به عضويت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درآمد


سوزان رايس، سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد
سوزان رايس، سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد
ايالات متحده آمريکا روز دوشنبه، ۲۲ آبان (۱۲ نوامبر) برای يک دوره سه ساله ديگر به عنوان يکی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، در اين انتخابات ايالات متحده با چهار کشور اروپايی بر سر تصاحب سه کرسی شورای حقوق بشر که متعلق به گروه کشورهای غربی است، رقابت می‌کرد.

آلمان و ايرلند دو کشور غربی ديگر بودند که روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ۱۹۳ عضو دارد، رای آوردند و برای عضويت در اين شورا انتخاب شدند، اما يونان و سوئد نتيجه انتخابات را واگذار کردند.

سوزان رايس، سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد در واکنش به نتيجه انتخابات روز گذشته گفت، کشورش از اين که بار دوم برای يک دوره عضويت سه ساله انتخاب شده، مسرور است و افتخار می‌کند.

خانم رايس اظهار داشت: «مفتخرم که بگويم امروز رهبری دولت اوباما در شورای حقوق بشر به نتايجی عينی منجر شده است. رای امروز ثابت می‌کند که رهبری فعال ايالات متحده در شورای حقوق بشر و کل نظام سازمان ملل متحد همچنان به سود مردم آمريکا و ديگر نقاط جهان تمام می‌شود.»

انتخاب ايالات متحده برای عضويت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی صورت می‌گيرد که دولت ايران از اعضای سازمان ملل خواسته بود با عضويت آمريکا در اين شورا مخالفت کنند.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تنها دو روز قبل از اين انتخابات گفت: «ايران از اعضای سازمان ملل متحد به‌ويژه کشورهای در حال توسعه که نقش محوری در شکل‌گيری شورای حقوق بشر داشته‌اند می‌خواهد که با عضويت آمريکا در شورای حقوق در مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت نمايند.»

به گفته آقای مهمانپرست، «آمريکا صلاحيت عضويت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را ندارد» چرا که «خود از ناقضين حقوق بشر در محدوده سرزمينی و خارج از مرزهای خود است».

با اين حال در انتخابات روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ۱۳۱ کشور به عضويت ايالات متحده در اين شورا رای مثبت دادند.

در اين انتخابات کشورهای آفريقايی، آسيايی، اروپای شرقی و آمريکای لاتين نامزدهای خود را برای کسب ۱۸ کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که متشکل از ۴۷ عضو است، معرفی کردند.

بر اين اساس در حوزه آفريقا، کشورهای سيرالئون، ساحل‌عاج، گابون، اتيوپی و کنيا، در حوزه آسيا کشورهای ژاپن، قزاقستان، پاکستان، کره جنوبی و امارات متحده عربی در حوزه آمريکای لاتين و دريای کارائيب کشورهای آرژانتين، برزيل و ونزوئلا و در حوزه اروپای شرقی نيز دو کشور استونی و مونته‌نگرو برای يک دوره سه ساله به عضويت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمدند.
XS
SM
MD
LG