لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

«جادوگرکشی» در عربستان


وزير کشور عربستان سعودی اعلام کرد که زنی به جرم « جادوگری » گردن زده شده است. عفو بين الملل در واکنش به اين خبر ضمن محکوم کردن اجرای اين نوع مجازات ها، خواستار توقف اجرای مجازات مرگ درعربستان سعودی شده است.

شبکه خبری « سی ان ان » به نقل از بيانيه وزارت کشور عربستان سعودی می نويسد که « امينه بنت عبدالحليم ناصر» روز دوشنبه به خاطر « ارتکاب جرم جادوگری» گردن زده شده است. طبق بيانيه وزارت کشور عربستان، قبل از بازداشت اين زن در مورد اعمال وی تحقيق صورت گرفته و او براساس قوانين کشوری محکوم شناخته شده است.

عفو بين الملل از نهادهای مدافع حقوق بشر، در بيانيه روز دوشنبه خود اجرای مجازات قطع سر را « وحشتناک» توصيف کرد و افزود:« اين حکم اهميت و ضرورت قطع مجازات های وحشيانه و از جمله اجرای مجازات مرگ در عربستان سعودی را به خوبی نشان می دهد.»

يکی از مسئولان بخش خاورميانه عفو بين الملل گفت:« با وجوديکه ما از جزييات اقدامات و اعمالی که دولت عربستان به اين زن نسبت داده به خوبی مطلع نيستيم اما سوابق اجرای احکام مشابه در عربستان نشان می دهد که معمولا آنها از جرم « جادوگری» برای اعدام کسانی استفاده می کنند که به اتهام نقض مقررات سختگيرانه مذهبی و در دادگاههايی ناعادلانه در اين کشور محاکمه می شوند.»

شبکه خبری « سی ان ان » می افزايد که نظام حاکم بر عربستان يک نظام سلطنتی مطلقه است و قوانين مدنی و قضايی اين کشور بر پايه تفسير بسيار بنيادگرايانه ای از شريعت اسلام استوار است. در اين کشور مجازات اتهاماتی نظير « جادوگری » و يا « کفر» معمولا مرگ است.

روزنامه الحيات از قول منبعی در پليس مذهبی عربستان نقل کرده است که پليس در منزل اين زن کتابهای جادوگری، تعدادی بطری های حاوی مايعات گوناگون و وسايل ديگری را پيدا کرده است که ظاهرا برای رمالی و جادوگری از آنها استفاده می شده است.

به گفته عفو بين الملل گردن زدن اين زن دومين مورد از اجرای اين نوع مجازات طی ماههای اخير در عربستان سعودی است. در ماه سپتامبر نيز يک تبعه سودان به جرم « جادوگری» در شهر مدينه گردن زده شد.

نهادهای مدافع حقوق بشر می گويند که تعداد اجرای مجازات مرگ در عربستان سعودی طی سال ۲۰۱۱ تقريبا سه برابر شده است.

XS
SM
MD
LG