لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۲۰ شهريور


 مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۲۰ شهريور
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00

مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۲۰ شهريور

در شرق روسيه، سيل برخی نواحی را فراگرفته و ارتفاع آب به ۹ متر رسيده است. مهندسان مشغول ساخت سدهای موقتی در منطقه هستند و عمليات تخليه ساکنان مناطقی که سيل فراگرفته، در حال جريان است آن هم در حالی که پيش بينی هواشناسی می گويد بارش ممتد باران در چند روز آينده ادامه خواهد داشت.
در افغانستان، دانشجويان دانشگاه کابل دست به تظاهراتی برای اعتراض به کشته شدن «سوشميتا بنرجی» زده اند. معترضان می گويند کشته شدن نويسنده داستانی که روايت فرار از دست طالبان را نشان می دهد و در هند از روی آن فيلم سينمايی توليد شده، عملی «غيراسلامی» است. وی که هندی الاصل است، گفته می شود روز پنجم سپتامبر در خانه اش در پکتيا توسط شبه نظاميان طالبان از خانه بيرون کشيده شده و کشته شده است.
در پايتخت قرقيزستان، «شی جين پينگ» رييس جمهوری چين با همتای قرقيز خود، «آليمازبک آتمبايف» ديدار کرد و دو طرف تفاهم نامه هايی در زمينه همکاری های استراتژيک، انرژی، حمل و نقل و بهداشت، امضا کردند. سرمايه گذاری چين در قرقيزستان به حدود سه ميليارد دلار ممکن است برسد.
در تاجيکستان و شهر «دوشنبه» دوربين های پليس راهنمايی و رانندگی در روز اول هفته شش هزار مورد تخلف راهنمايی را ثبت کرده اند. مقامات در حال برنامه ريزی برای پانصد دوربين ديگر هستند که بتوانند درصد آمار مرگ و مير و حوادث جاده ای در اين کشور را کاهش دهند.
در کوسوو، مرز اين کشور با مقدونيه به خاطر اعتراض و راه بندان رانندگان کاميون مقدونيه، بسته شد. اين اعتراض در تصميم به دولت کوسوو است که هفته پيش اعلام کرد اجازه ورود محصولات مقدونيه را نخواهد داد. دولت کوسوو به اين دليل اين تصميم را گرفته که مقدونيه اعلام کرده ماليات های جديدی بر شهروندان کوسوو که وارد مقدونيه شوند، وضع خواهد کرد.
در شمال غربی پاکستان، نيروهای اپوزيسيون در مجلس شورای «خيبر پختون» در حرکتی اعتراض، صحن علنی مجلس را ترک کردند. آن ها دولت محلی حزب حاکم «تخريک انصاف» را متهم می کنند که تعداد نماينده و آرای کافی در پروژه های ساخت و ساز بزرگ را به آن ها نداده است.
در گرجستان، موسسه «گرين ويو» يا موج سبز نتايج تحقيقی که با بودجه اتحاديه اروپا در مورد آزادی رسانه ها در ارمنستان، بلاروس، جمهوری آذربايجان، مولدوا، اوکراين و گرجستان انجام شده را اعلام کرد. در اين بررسی گرجستان در صدر است و بلاروس در رتبه آخر قرار دارد.
نخستين کنفرانس سرمايه گذاری اروپا در جمهوری آذربايجان، در باکو کار خود را آغاز کرد که در آن نزديک به ۲۲۰ نماينده تجاری و بازرگانی از ۱۲ کشور حضور دارند. رييس هيات نمايندگی اعزامی از سوی اروپا گفت در حالی که آذربايجان وضعيت اقتصادی مناسبی دارد، اما هنوز مشکلاتی مرتبط با فساد مالی و اداری و نيز درصد ماليات ها وجود دارد.
XS
SM
MD
LG