لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

كلينتون: ايران قادر نیست به ابتكار آمريكا پاسخ دهد


هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، روز پنجشنبه اعلام كرد كه واشينگتن خواستار ارتباط با ايران است ولى بحران سياسى جارى به معنى اين است كه پاسخى از سوی تهران در كار نخواهد بود.

خانم كلينتون كه به شرق آسيا سفر كرده است در گفت و گو با تلويزيون بى بى سى انگليسى اظهار داشت: آمريكا منتظر پاسخ ايران بوده است اما تهران «در شرايط حاضر توان آن را ندارد كه تصميمى در اين زمينه بگيرد.»

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، از زمان روى كار آمدن خود اعلام كرده است در صدد است تا باب مذاكره و تعامل با ايران را بگشايد و مى گويد: در صورتى كه ايران مشت گره كرده خود را باز كند دست دوستى آمريكا به سوى اين كشور دراز مى شود.

تهران و واشينگتن از سه دهه پيش رابطه رسمى با يكديگر ندارند و مناسبات دو كشور در برهه هاى مختلف و بر سر مسائل بين المللى دچار تنش و اختلاف هاى زيادى بوده است.

آمريكا بارها ايران را متهم كرده است كه در پوشش برنامه هسته اى خود به دنبال توليد سلاح هسته اى است و از تهران خواسته تا به قطعنامه هاى سازمان ملل مبنى بر تعليق فعاليت هاى غنى سازى اورانيوم احترام بگذارد.

خانم كلينتون در باره واكنش ايران به ابتكارهاى باراك اوباما براى گفت و گو با آمريكا گفته است: ما هنوز پاسخى در اين زمينه دريافت نكرده ايم.

وزير امور خارجه آمريكا افزود: «ما به وضوح روشن ساخته ايم كه خواسته ما چيست، حتى اكنون و به رغم محكوميت قاطع آنچه كه در جريان انتخابات (دهم رياست جمهورى ايران) رخ داده است. اما فكر نمى كنم آنها قادر به تصميم گيرى در چنين شرايطى باشند.»

مخالفان محمود احمدى نژاد و نامزدهاى معترض دولت جمهورى اسلامى را متهم كرده اند که به طور بى سابقه و گسترده اى در انتخابات رياست جمهورى تقلب كرده است و دولت بر آمده از اين نتيجه را به رسميت نمى شناسند.

از زمان معرفى آقاى احمدى نژاد به عنوان رييس جمهور چهار سال ديگر ايران، تظاهرات خيابانى و اعتراض هاى زيادى ايران را فرا گرفت ولى اين اعتراض ها از سوى نيروى انتظامى، لباس شخصى ها و بسيج سركوب شد.

در جريان سركوب تظاهرات در شهرهاى ايران حداقل ۲۰ نفر كشته شدند ولى مخالفان اعلام كرده اند اين تعداد بيشتر بوده است. صدها نفر نيز از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شده اند.

آمريكا با محكوم كردن كشتار معترضان خواستار احترام به آزادى بيان و اجتماعات در ايران شده و گفته است زندانيان سياسى بايد آزاد شوند.
XS
SM
MD
LG