لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

ایتالیا: مذاکره با ایران برای جلوگیری از ظهور یک قدرت جدید اتمی است


در حالى كه ايران مذاكره با قدرت هاى بزرگ بر سر برنامه هسته ايش را رد كرده است، وزير امور خارجه ايتاليا خواستار پيگيرى گفت و گو با تهران شد.

فرانكو فراتينى در گفت و گو با شبكه «راى يك» ايتاليا هدف از گفت و گو با ايران را جلوگيرى از تبديل شدن اين كشور به يك قدرت اتمى اعلام كرد.

وى گفت: در حالى كه جهان هم اكنون نيز در معرض خطر قرار دارد گفت و گو در سطح بين المللى با ايران بايد به منظور اجتناب از ظهور يك قدرت اتمى جديد ادامه يابد.

وزير امور خارجه ايتاليا افزود: ايران در حال حاضر سلاح اتمى ندارد و اميدواريم كه هرگز نيز به آن دست پيدا نكند.

آقاى فراتينى گفت: ما بين اهداف اتمى با رويكرد صلح آميز و ساخت بمب تفاوت قائل هستيم اما گفت و گوهاى بين المللى بايد ادامه يابد.

قرار بود كه وزير امور خارجه ايتاليا هفته گذشته براى گفت و گو درباره تحولات منطقه اى و مسئله برنامه اتمى ايران به تهران سفر كند ولى پس از اينكه جمهورى اسلامى خواستار ديدار وى با محمود احمدى نژاد در شهر سمنان شد، آقاى فراتينى اين سفر را لغو كرد.

رييس جمهور ايران براى ديدارى استانى به زادگاه خود سفر كرده بود. وى هفته جارى در گفت و گو با خبرنگاران گفت كه مسئله هسته اى ايران تمام شده است و تهران تنها در چارچوب مقررات با آژانس بين المللى انرژى اتمى مذاكره خواهد كرد.

كشورهاى غربى تهران را به تلاش براى ساخت بمب اتمى متهم كرده اند. اين در حالى است كه ايران مى گويد برنامه اتمى اش ماهيت صلح آميز دارد و به تمام پرسش هاى آژانس در باره ابهام هاى مطرح از جمله تلاش براى نظامى سازى فعاليت هاى هسته ايش پاسخ داده است.

آژانس در گزارش هاى خود گفته است كه نمى تواند ماهيت صلح آميز اين برنامه را تاييد كند.

در همين حال، يك مقام نظامى اسرائيل ابراز ترديد كرد كه برنامه دولت باراك اوباما براى گفت و گو با ايران موفقيت آميز باشد.

ژنرال گابى اشكنازى، رييس نيروهاى مسلح اسرائيل، به كميته دفاعى و امور خارجى پارلمان اين كشور گفت: غير محتمل است كه گفت و گوهاى ايران و آمريكا موفقيت آميز باشد.

وى افزود: ايران برنامه خود را دنبال مى كند. وجود سلاح هسته اى در دست ايران مى تواند كل خاورميانه را نا امن كند.

اسرائيل بارها ايران را به عنوان تهديدى عليه موجوديت خود معرفى كرده است و مى گويد كه براى مقابله با برنامه هسته اى تهران تمام گزينه ها روى ميز قرار دارد.
XS
SM
MD
LG