لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

واکنش قوه قضاييه به درخواست علنی بودن دادگاه موسويان


آقای جمشیدی می گوید که پرونده حسین موسویان هنوز در مرحله بازپرسی است.
آقای جمشیدی می گوید که پرونده حسین موسویان هنوز در مرحله بازپرسی است.

سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران می گويد تصميم گيری درباره علنی بودن يا نبودن دادگاه حسين موسويان با قاضی پرونده است.


آقای جمشيدی اين سخنان را در واکنش به اظهارات غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد بيان کرد که خواهان برگزاری علنی دادگاه شده است.


سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی روز سه شنبه به خبرنگاران در تهران گفت: «اگر پرونده به دادگاه برسد، قاضی درباره علنی بودن آن تصميم می گيرد و بنده و سخنگوی دولت نمی توانيم تعيين تکليف کنيم که دادگاه علنی باشد يا نباشد.»


  • «اگر پرونده به دادگاه برسد، قاضی درباره علنی بودن آن تصميم می گيرد و بنده و سخنگوی دولت نمی توانيم تعيين تکليف کنيم که دادگاه علنی باشد يا نباشد.»
سخنگوی قوه قضاییه

عليرضا جمشيدی در مورد آخرين وضعيت پرونده حسين موسويان گفت که «پرونده مجددا به بازپرسی ارجاع شده و هنوز در مراحل بازپرسی است.»


قاضی پرونده حسين موسويان، آذرماه سال جاری حکم به رفع دو اتهام جاسوسی و نگهداری اسناد محرمانه از وی و صدور قرار منع تعقيب در مورد اتهام تبليغ عليه نظام، داده بود.


اما پس از مخالفت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی و محسنی اژه ای، وزير اطلاعات، با اين حکم، سعيد مرتضوی، دادستان تهران، روز ششم آذرماه، حکم قاضی را مغاير با «موازين قانونی» خواند و با نقض حکم، پرونده را برای رسيدگی مجدد به دادگاه ديگری ارجاع کرد.


دادستان تهران همچنين در نامه ای خطاب به وزارت اطلاعات افشای هرگونه اطلاعاتی درباره پرونده حسين موسويان را تا زمان رسيدگی نهايی و «قطعيت دادنامه» ممنوع اعلام کرد.


وزير اطلاعات جمهوری اسلامی گفته بود که در صورت اجازه دادگاه اين وزارتخانه مفاد مذاکرات آقای موسويان با طرف های خارجی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران را منتشر خواهد کرد.


پيش از اين اظهارات، محمود احمدی نژاد خواستار انتشار متن مذاکرات آقای موسويان با ديپلمات های غربی درباره برنامه اتمی ايران شده بود.


وی گفته است که دولت او کماکان بر اين نکته پافشاری دارد که «اطلاعاتی به بيگانگان» داده شده است.


حسين موسويان از ديپلمات های نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی است که سال ها در سمت های کليدی در وزارت امور خارجه ايران حضور داشته و از آغاز مناقشه هسته ای تا زمان قدرت گرفتن احمدی نژاد، در تيم مذاکرات هسته ای به سرپرستی حسن روحانی حضور داشته است.


هر چند که آقای موسويان با اتهاماتی سنگين از قبيل جاسوسی رو به رو بود، اما از زمان آزادی پس از بازداشت کوتاه مدت تا امروز، حمايت سياستمداران با نفوذی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را از دست نداده است.


تحليگران مسايل سياسی ايران می گويند « پرونده» آقای موسويان به موضوعی برای رويارويی های سياسی ميان طرفداران محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت و خبرگان رهبری، در آستانه انتخابات مجلس نهم بدل شده است.


XS
SM
MD
LG